Ik doe aan Agile Content Marketing

Doe je mee?

23 January 2017

Agile is all over the place. Toch is deze aanpak in online marketing best nieuw. Ik vertel je waarom het hier zo goed werkt.

Wendbaar. Dat is wat agile betekent. En meteen ook het grote voordeel: je kijkt continu wat het effect is van je acties, en kunt gelijk je koers bijstellen. Zo kom je steeds dichter bij het ideale eindresultaat. In plaats van heel lang aan iets werken en dan achteraf zien of het is geworden wat het moest zijn.

Extra handig bij marketing, waar je snel moet reageren op de markt. Waar je in wilt haken op actuele topics. Kortom: waar je steeds relevant wilt zijn.

waterfall-1576724_960_720
De watervalmethode kan echt niet meer binnen online marketing

Agile is teamwork 2.0

Agile gaat uit van ‘rollen’ die worden ingevuld door ‘mensen’ met een bepaalde ‘competentie’. Bij agile contentmarketing komen die mensen zowel van bureau- als van klantzijde. Een volstrekt andere invulling van de traditionele bureau-klantrelatie. Met een andere rolverdeling volgens de scrum methodiek:

  • Chief Product Owner: eindbeslisser strategie en degene die de prioriteiten van het team bepaalt. De eindbaas dus.
  • Product Owner: bepaalt welke marketingmiddelen nodig zijn om doelstellingen te behalen. Verlengstuk CPO en inhoudelijk aanspreekpunt voor het Agile Marketing team. Verantwoordelijk voor het resultaat in feite.
  • Online Marketeer: verantwoordelijk voor het verspreiden van (gepromote) content via verschillende kanalen. Weet waar de doelgroep zit en hoe de kanalen te bedienen.
  • Scrum Master: verantwoordelijk voor het proces. Faciliteert het Agile Marketing Team. Oftewel, de meewerkend voorman.
  • Copy & content creatieven: creëert (social) content en copy voor de verschillende marketingmiddelen.
  • Web designer: 
verantwoordelijk voor het neerzetten van de visuele identiteit en het ontwerpen van bijbehorende online marketingmiddelen.
  • De ingediënten voor een optimaal agile team.

    Abstract? Tijd voor een voorbeeld.

    In de keuken bij de KRO-NCRV

    Onlangs deden we een agile contentmarketing pilot bij de KRO-NCRV. Het doel: een online variant van het tv-programma Spoorloos in de markt te zetten. Hiervoor brachten we onze kennis van online marketing samen met de KRO-NCRV-kennis van Spoorloos en de doelgroep.

    schermafbeelding-2017-01-09-om-14-49-48
    De online variant van tv-programma Spoorloos: Spoorloos Dilemma’s

    We bedachten een contentstrategie en campagne die we gelijk vanaf dag 1 testten. Op die manier verloren we geen kostbare tijd en leerden we een hoop in een korte periode.

    Lees hier de case van dit project

    Agile at work

    Agile werken doe je in kort-cyclische sprints (2 weken). Die cycli bestaan uit continu Bedenken (strategie), Maken (creatie) en Leren (analyse op distributie). Je bedenkt dus een concept, werkt dit uit in content, verspreidt deze content, meet hoe de content het doet bij de doelgroep en vervolgens begin je weer opnieuw, met verse kennis.

    schermafbeelding-2017-01-09-om-14-42-32
    De benen strekken tijdens de stand-up
    Dagelijks startten we de dag met een stand-up, een samenkomen van het team, waarbij de resultaten van de dag ervoor werden besproken. En aan het einde van een sprint evalueren we hoe we onze aanpak kunnen verbeteren.

    Een sterker team en betere resultaten

    Doordat ieder teamlid eigen kennis heeft en deze met de rest van het team deelt kan er veel van elkaar geleerd worden. Ook zorgt de onderlinge samenwerking ervoor dat verschillende afdelingen elkaar een stuk beter weten te vinden. Agile heeft dus ook positieve langetermijneffecten, los van het project dat je doet.

    Kortom, Agile Content Marketing betekent win-win. Het zorgt niet alleen voor resultaat, maar het bindt en versterkt ook je team.

    Meer weten?

    Benieuwd of agile content marketing iets voor jouw organisatie is?
    Bel of mail ons gerust!

    Meer artikelen

    fin.