De begrijpelijke UX writing checklist

UX writing geeft context. In een app, op de website of in een bevestigingsmail. Het helpt de gebruiker te navigeren. Begrijpelijk schrijven dus. Of beter: zo schrijven dat je niet verkeerd begrepen kan worden. Hoe je daarin slaagt? Dat legt Dave je uit, aan de hand van een UX writing checklist waar geen speld tussen te krijgen is. Met voorbeelden uit de eigen doos.

Haastige spoed

Ook jouw doelgroep heeft een korte spanningsboog. Da’s niet gek, want iedereen heeft haast en wie haast heeft wil helemaal niet lezen. Jij bent als een TomTom: je navigeert, neemt de gebruiker bij de hand of geeft op tijd de juiste instructies. Inschatten of jouw boodschap duidelijk genoeg is?  Check dan je copy op de volgende 4 punten.

1. Communiceer een heldere boodschap

Gebruikers hebben steeds weer een ander doel of andere verwachtingen. Jouw copy moet daarom helder zijn. In elke fase van de reis van je gebruiker. Zo niet, dan raak je ze kwijt. De bezoeker komt ergens voor. Help ‘m dus om snel en makkelijk zijn doel te bereiken.

Communiceer je meerdere boodschappen in één zin? Probeer om te draaien. Geintje, maar wel waar. Als je één boodschap per zin communiceert maak je het jezelf makkelijk. En zo voorkom je ook dat de gebruiker in verwarring achterblijft. Gebruik altijd de actieve vorm, in korte zinnen. Breek lange teksten op in behapbare stukjes en voeg bij twijfel altijd tussenkopjes toe. Zo zorg je dat je interface in één oogopslag duidelijk is. En makkelijk te scannen voor de gebruiker.

alt

Kijk, dat is nog eens een heldere interface. Niet alleen dankzij de copy, maar ook door het ontwerp. Knappe kop als je nu niet weet waar je een land moet kiezen. En dat is toch waar je voor komt?

2. Zo beknopt mogelijk

Vertel je verhaal zo beknopt mogelijk. In zo min mogelijk woorden dus. Beknopt wordt al snel verward met kort. Maar het betekent niet dat je eindeloos moet inkorten. Wat we wél bedoelen? Overbodige woorden vermijden. Gebruik niet drie woorden als één voldoende is. En laat bijvoeglijke naamwoorden zoveel mogelijk achterwege.

alt

Neem deze body copy. Kort die maar eens in. Niet te doen, want de overbodige woorden zijn al geschrapt. Elke zin is beknopt en heeft een duidelijke functie.

3. Dwingend & triggerend

UX writing hoeft niet altijd sexy te zijn. Het gaat in de eerste plaats om duidelijkheid. Daarom ook deze checklist. Staat je geraamte? Dan kan je gaan kijken hoe je het ‘compelling’ – oftewel dwingend kan maken. Met een duidelijke call-to-action breng je de gebruiker in beweging. Je krijgt zo gedaan waar je op uit bent.

Om de gebruiker te ‘triggeren’ op de call-to-action button te klikken moet je urgentie creëren. Een populaire insteek is het schetsen van een probleem, waarmee je de aandacht trekt. De oplossing laat natuurlijk niet lang op zich wachten.

img

Zie de probleemschets hiernaast. Doordat jij als gebruiker hard met je belminuten gaat is er al een mate van urgentie. Mobiele provider Simyo benoemt dit en komt direct met een oplossing: eenvoudig minuten bijkopen. Niets zo vervelend voor de gebruiker als vertraging, dus maakt Simyo duidelijk dat het zo gepiept is.

Best case scenario? Dat je lezer niet eens beseft dat hij leest.

4. Klink als een mens

Gebruikers zijn vaak sceptisch. Daarom is het belangrijk om autoriteit uit te stralen. Wees geloofwaardig en bouw een stukje vertrouwen op. Dit doe je onder andere door met een authentieke, vertrouwde stem te communiceren. Hier gaat het niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt.

Zo klinkt mobiele provider Simyo graag no-nonsense. Gewoon zeggen hoe het is, daar worden klanten blij van. En dat doet Simyo dus ook. Verder communiceert het merk zelfverzekerd, toegankelijk en menselijk. Het menselijke is weer onderverdeeld in sympathiek, oprecht en persoonlijk. Dat betekent dat Simyo altijd in spreektaal schrijft. Wie de copy leest moet het gevoel hebben dat er iemand voor hem staat, zoals in het voorbeeld hieronder.

alt

Spreek de copy van Simyo eens hardop uit. Voelt alsof er iemand voor je staat, toch? Mooi. Dat is precies hoe de mobiele provider wil klinken: menselijk en toegankelijk.


Check je copy (ja, ook die ienie mienie microcopy) altijd op bovenstaande punten. Zo kan de gebruiker jouw teksten niet meer verkeerd interpreteren. Best case scenario? Dat je lezer niet eens beseft dat hij aan het lezen is. Volledig op de automatisch piloot bewandelt hij de juiste route. Als UX writer zorg jij ervoor dat je gebruiker altijd zijn bestemming bereikt. 

Meer weten?

Lees ook ‘Waarom goede UX writing onmisbaar is’  als je meer wilt leren over de basis van UX writing. Helpende hand nodig bij UX writing voor jouw organisatie? Bel of mail ons gerust. Wij vinden altijd de juiste woorden om interacties makkelijker, duidelijker en leuker te maken.

alt

Dave lijdt aan een zekere mate van Witzelsucht (zoek maar op). Slaat daar nét niet in door. Da’s maar goed ook, want zijn UX writing skills moeten de gebruiker serieus verder helpen. Weten wat we nog meer kunnen? Je leest hier wat we voor je kunnen doen.

Waar we over bloggen

title

Een conversatie over het Conversational Commerce Event

Lekker meta: een conversatie over conversational

title

Waarom confirmshaming zo 2017 is

Ga als merk voor een gelijkwaardige relatie met je gebruikers.

title

Wat nu met Pokémon GO?

Of hoe je écht wijs kan worden van digitale monsters vangen.