Wat games je leren over copywriting

Jocelyn
12 maart 2022

Bij games denk je waarschijnlijk aan schieten, springen en skkrt’en. Niet aan lezen. Toch zitten ze bomvol tekst, want zonder tekst geen verhaal. En zonder verhaal kun je de controller er net zo goed bij neerleggen. Voor copywriters een hartstikke inspirerende hobby dus. Een korte walkthrough.

In games wordt tekst keihard aan het werk gezet. Ja, het moet je van alles uitleggen. Maar nog belangrijker: het moet je de wereld en het verhaal insleuren. Zonder aan je te leuren. Knap kunstje inderdaad.

Do it like Nintendo

In het begin van The Legend of Zelda: Windwaker loopt de goed- en groengemutste knaap Link over Outset Island. Dit sweet summer child begrijpt nog niet zoveel van de boze buitenwereld. Gelukkig is daar de wijze zwaardmeester Orca die Link - en ons - haarfijn uitlegt hoe je iemand moet targeten. Een essentiële mechanic, want als je niet kan mikken mep je vaker mis dan je lief is.

Door het slimme gebruik van kleur en design hoef je de tekst alleen maar te scannen om ‘m te snappen. Tegelijk voelt dit dialoogje als een echt gesprek. Het is lekker spreektalig geschreven en Orca heeft een onmiskenbare ‘brand voice’. Daardoor krijg je meteen een idee van z’n persoonlijkheid. En je blijft ondergedompeld in de wereld van het spel.


Doomdenken

Satanisch schietfestijn Doom zet de toon gelijk. Het eerste wat je doet is een moeilijkheidsgraad kiezen: I’m Too Young To Die, Hurt Me Plenty, Ultra Violence of Nightmare. Lekker on brand.

Een andere studio die het één en ander weet van onderdompeling is From Software. Je weet wel, die Japanse club achter bloedstollende titels als Dark Souls, Bloodborne en Elden Ring. Welke FromSoft-game je ook speelt, je wordt er gelijk helemaal ingezogen. En dat komt niet alleen door de creepy werelden en dito bazen. Het zit ‘m voor een groot deel in het onmiskenbare schrijfwerk.

Omschrijvingen van wapens, namen van locaties, dialogen met personages: kan je allemaal heel sec en functioneel doen. Maar FromSoft kiest een verhalende aanpak. Alles leest en klinkt als een mysterieus fantasyboek. Daarmee bouwt iedere letter mee aan de wereld. Of, om in gamejargon te spreken: worldbuilding.

In FromSoft-games bouwt iedere letter mee aan de wereld.”

Meer van Mr. Koreander in je inbox?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Spelen met verwachtingen

Als je een baas verslaat in de FromSoft-game Elden Ring krijg je de korte boodschap ‘ENEMY FELLED’ te zien. Perfecte woordkeuze voor deze gevaarlijke wereld vol ridders en magiërs. Maar na een aantal bazen zie je die melding al gauw aankomen. Een verwachting waar FromSoft vervolgens mee speelt. Want versla je de eindbaas? Niks te ‘ENEMY FELLED’. In plaats daarvan verschijnen de woorden ‘GOD SLAIN’ op je scherm. En dan kan de ontlading beginnen.

Je snapt ‘t: copywriters kunnen heel wat van games leren. Combineer functionaliteit met brand voice, laat iedere letter meebouwen aan de ervaring en speel met verwachtingen. GLHF!