Heeft jouw merk al een pracht van een punch line?

We komen het allemaal wel eens tegen: commerciële teksten die de kracht van humor gebruiken om jou aan te zetten tot interactie. Soms proest je het uit, soms kan er nog een flauw glimlachje vanaf maar minstens zo vaak gaat de poging totaal de mist in. Maar hoe laat je als merk humor nu écht voor je werken?

Of je nu op een podium staat of vrienden in de kroeg wil laten zien dat je thuis de leukste bent, humor is persoonlijk. Er is geen garantie op succes, lachsalvo’s of zelfs de minste erkenning. En dat geldt ook voor je merk. Maar o wee als je goedbedoelde poging de plank misslaat. Dan vliegen de online commentaren je om de oren als emmers bizonmelk in een tornado. Niet fijn dus. Hou de volgende tips maar in het oog.

 

 

Weet wie je voor je hebt

Het spreekt voor zich dat de humoristische twist die je in je tekst wil gieten volledig afhangt van je publiek. Sterker nog, je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat je qua creatieve vrijheid een beetje beperkt bent als je schrijft voor 70-plussers op zoek naar een nieuwe leesbril. Of dat dad jokes en condoomadvertenties niet matchen. Beginnerstip: ga voor subtiliteit.

 

O ja, ik hoef je vast niet te vertellen dat sommige dingen écht heel gevoelig liggen bij zowat iedereen. (En nee, ik ga die dingen hier niet opsommen. Waarom niet? Check tip 5!) Gewoon helemaal vermijden dus. Die ene shock laugh die je ervoor krijgt weegt niet op tegen de verontwaardiging die je kan verwachten.

 

alt

Een voorbeeldje van recht op je doelgroep mikken? De Vloer. Dit prettig gestoorde reclamebureau uit Vlaanderen zocht een office manager. En daarvoor wilden ze iemand met een gezonde dosis relativeringsvermogen. Kortom: iemand die dagelijks ‘ik doe hier godverdomme alles’ mompelt. Perfect gericht op de doelgroep, verdomme!

Maak het niet te ingewikkeld

Ken je die grap nog die je erna moest uitleggen? Vast niet. Dit geldt ook voor humoristische stukjes. Met een te lange aanloop, die verder ook niks toevoegt aan je verhaal, sla je de plank al bij voorbaat mis. Of het nou gaat om een subtiele woordgrap of een tikje ironie, zolang je het kort en bondig houdt heb je de meeste kans van slagen. Wanneer je meer dan een enkele zin kwijt bent ‘om gewoon leuk te doen’ mag je al gaan knippen. Uiteindelijk blijft humor een middel, geen doel op zich.

 

 

Gebruik de actualiteit

Heeft een politicus hilarisch geblunderd? Of is de zoveelste #challenge hype viraal gegaan? Haak daar gerust op in. Door in te spelen op actuele gebeurtenissen zorg je voor herkenning, en dat maakt je net authentiek. Vooral tijdens een EK of WK met Oranje maken bedrijven hier graag gebruik van om de nieuwste barbecue of flat screen TV aan te prijzen.

 

Ook hier geldt dat je het een en ander goed moet afwegen. Neem nou controversiële onderwerpen. Om dezelfde woorden te gebruiken die ik uitsprak toen ik zag dat ze m’n eerste fiets jatten: afblijven!

 

 

Speel met je taal

De Nederlandse taal biedt ruimte voor creativiteit. Net als elke taal eigenlijk, behalve Russisch misschien.  En door termen te gebruiken die de boodschap goed verwoorden én kunnen intrigeren neem je de lezer mee in je verhaal. Zo klinkt ‘kneuterig’ als synoniem voor gezellig ook best.. euh.. kneuterig dus. Je kan gerust stellen dat gevarieerd woordgebruik altijd een goed idee is om humor uit de verf te laten komen. En da’s best knus.

 

 

alt

Een sterk staaltje taalcreativiteit van Mr Koreander is Weet Je Wel, Weet Je Niet, al zeg ik het zelf. Zelfbedachte woorden voor situaties waar geen woorden voor bestaan. Laten we eerlijk zijn: koelkastastrofe hoort gewoon in het woordenboek thuis? Nee? Ach, weet jij veel.

 

Laat (je) nakijken!

Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal. Ongeacht hoe zelfverzekerd je bent, laat elke halve poging tot humor nalezen door een collega of twee. Als je gefaalde gekheid z’n weg naar het wereldwijde web eenmaal gevonden heeft, is de schade moeilijk te managen. Wist je trouwens dat deze blog ook uitgebreid is nagelezen? Dus als je ‘m niet grappig vond dan hebben we de beste stukjes geknipt. Of je hebt geen gevoel voor humor.

 

Kijk, zo kan je het ook altijd nog verpakken natuurlijk.

 

 

alt

Toevallig écht de leukste thuis, als-ie alleen woont dan wel. Mail Koen om tijdens een kop koffie de funny bone van je merk te komen ontdekken. Barslechte latte art gegarandeerd.

Waar we over bloggen

title

Adformatie: Bot Talk #2

Een goed gesprek met de chatbot van a.s.r.

title

Hoe een merkpersoonlijkheid je UX writing laat shinen

Met een stralende merkpersoonlijkheid win je de harten van je doelgroep

title

Praat emoji met me

Hoe hartjes, bloempjes en verlegen aapjes je merk kunnen versterken