Wat nu met Pokémon GO?

Mister Koreander is een hecht collectief van copywriters, UX writers, chatbot-experts en alles daartussenin. En dan hebben we ook nog eens allemaal onze hobby’s en interesses. Omdat schrijvers niet altijd over schrijven moeten schrijven, licht elke kopijklerk van tijd tot tijd een persoonlijk onderwerp uit met een verhelderend stukje. Wat hebben al deze literaire meesterwerkjes met elkaar gemeen? Een frisse blik op digitale trends natuurlijk. Copyknaller Koen bijt de spits af met een stuk over z’n guilty pleasure: Pokémon GO!

Voor wie het tijdens de warme zomer niet heeft gemerkt: gamerevelatie Pokémon GO is aan een comeback bezig. Ontwikkelaar Niantic zag het gebruik van de app met 35% stijgen de afgelopen maanden dankzij een paar slimme updates. Spelers kunnen nu Pokémon ruilen, elkaar cadeautjes geven en een nieuwe generatie Pokémon verzamelen. Of we opnieuw dezelfde massahysterie zullen meemaken als twee jaar geleden is voorlopig nog de vraag. Massale verkeerschaos, openbare wanorde maar vooral veel plezier. En dat allemaal in de jacht op wezentjes die je onmogelijk zonder de nodige dosis LSD zou kunnen bedenken.

 

Even terug naar juli 2016, ook wel bekend als de maand waarin we nooit dichter bij wereldvrede waren. We gingen allemaal de straat op om onze collectie Pokémon aan te vullen, gebruik te maken van Pokéstops in de buurt en, als het kon, hier en daar een eitje uit te broeden. Zelfs regen en hagel konden de sfeer niet deren. Tenzij je geen Pokéballs meer had natuurlijk. Dan was het feestje over. Je zou om 2 uur ’s nachts op de hoofdweg geen Pikachu meer vangen.

 

 

 

En net die drang naar het steeds opnieuw binnen hengelen van Pokémon (en niet Pokémons, zoals ik tot m’n afschuw regelmatig aanhoorde) zorgde voor een fenomeen dat ik nog niet eerder had gezien. Pokémon GO werd een middel waarmee bedrijven onverwacht (leer)doelen konden bereiken. Accidental gamification noem ik het maar.

 

Of hoe je uiteindelijk met meer dan een Pokémon of twee naar huis gaat. Een paar voorbeelden:

 

Flora, fauna, Fearow

Jongeren laten leren over de natuur, het lijkt op het eerste zicht een hondenbaan. Toch was het ironisch genoeg net die asociale smartphone die ervoor zorgde dat verschillende nationale parken in de USA werden overspoeld met Pokémon jagende pre-pubers. Dankzij een paar Pokéstops en het gerucht dat er een kolonie van Fearow zich in de buurt van een beroemde sequoia zou bevinden. De infoborden langs de wandelpaden deden de rest.

Zo oud als je je voelt

Een bejaardentehuis klinkt niet als de plek waar je je weekend wil doorbrengen. En als je het toch doet is het vaak onder dwang van mamalief. Meerdere bejaardenkazernes in Singapore waren na de start van de hype niet meer hetzelfde. Bewoners werden aangemoedigd om helemaal los te gaan met het spel. Het resultaat? Ouderen die actief begonnen te bewegen en hun lol niet op konden. Beter dan de begonia’s toch?

Samen jagen in St. Jude

Het St. Jude Children’s Research Hospital in Memphis, Tenessee besloot ontwikkelaar Niantic een brief te sturen met de vraag een paar Pokéstops in de buurt te plaatsen. Ze verzorgden voornamelijk kinderen die bedlegerig waren en dus niet buiten op jacht konden. Al snel kregen ze wat ze vroegen en gameden de kids lekker mee. Niet lang daarna besloot het ziekenhuis extra te investeren in rolstoelen en begeleiding. De roep om naar buiten te gaan en Pokémon te vangen was écht te sterk geworden.

Und jetzt?

Inmiddels zijn we twee jaar verder en Niantic probeert het historische huzarenstukje van de lancering te evenaren. Jagen we straks met z’n allen de winter door? Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat. Eentje waarmee ik eindelijk een Mew hoop te vangen. En, heel misschien, nog veel meer.

 

 

 

alt

Als Koen niet meeslepende content aan het schrijven is, zit hij wel z’n kennis van conversational UI op te frissen. Wil je weten wat wij nog meer kunnen? Lees hier wat we voor je kunnen doen.

Waar we over bloggen

title

Laat je steenkolenengels shinen

Krik je Engelse kopij op in 10 minuten.

title

Waar je op moet letten bij een conversational interface

Handig als je met een chatbot of een voice assistent aan de slag gaat.

title

Waarom een UX writer vanaf dag één betrokken moet zijn

5 vragen aan ervaren UX writer Don Seidenberg.