Wie ben ik? De zinderende zoektocht naar je stem

Nee, dit is geen identiteitscrisis. Het is de eerste vraag die je stelt bij het ontwikkelen van een brand voice.
Niet onbelangrijk: een treffende brand voice is de basis voor goede webcopy, een fijne headline of een mooi portret. Het is de persoonlijkheid van je merk, tot uiting gebracht in woorden. Dus: wie ben ik? Serieus of grappig? Warm of autoritair? Actief of kalm?
Het omschrijven van zo’n brand personality, om maar even een fancy schmancy term te noemen, is essentieel om de brand voice te ontwikkelen. En: je komt er pas écht achter wie je bent, als je ook omschrijft wie je niet bent. Bijvoorbeeld:
Ik ben direct:
Ik zeg jij in plaats van u. Ik spreek je aan en zeg waar het op staat.
Ik ben niet onbeleefd of kort door de bocht.

Ik ben actief:
Ik zet aan tot handelen. Ik gebruik activerende zinsconstructies zonder te veel hulpwerkwoorden.
Ik ben niet schreeuwerig of druk.

Ik ben eenvoudig:
Ik gebruik geen jargon of ingewikkelde zinnen.
Ik ben niet kinderlijk of gewoontjes.

En nu begint het.
Als je weet wie je bent, heb je de basis: het fundament onder je pakkende productnamen, webcopy en creatieve content. Dan kun je al je verschillende soorten uitingen, van call to action tot foutmelding, laten passen bij je merk.
Dan schrijf je niet: “Het door u ingevulde telefoonnummer is niet juist” maar “Klopt je telefoonnummer? Er lijkt een fout in te zitten”. Dan kun je, net als bijvoorbeeld Mailchimp, een fijn overzicht maken van jouw brand voice, toegepast op verschillende momenten. Dan kun je je onderscheiden, hoef je niet te schreeuwen om op te vallen. En heb je houvast, als je even niet meer zo goed weet wie je bent.

Wat we graag delen

title

Daarom doe ik aan Agile Content Marketing

Over het succes van deze nieuwe aanpak in online marketing

title

Vertrouw ik u?

Hoe een klein woordje een groot verschil maakt.

title

Uitdaging: speel een potje bullshitbingo met ons

Voor iedereen die zich schuldig maakt aan dit taalgebruik.