Adformatie: Bot Talk #2

Voor Adformatie maken we elke twee weken een praatje met een bekende chatbot. Ons doel? Deze digitale assistenten aan een grondige test onderwerpen. Want als chatbot-experts kijken we maar wat graag kritisch naar een conversatie. We vellen een oordeel, zoeken uit wat beter kan, en waar het al wel goed gaat. Uitstekende klantenservice of spiraal van frustraties? Laat het maar aan ons over. Deze keer is het de beurt aan de chatbot van verzekeraar a.s.r.

A.s.r. mag in deze reeks uiteraard niet ontbreken, want de verzekeraar is vol voor de chatbot gegaan. Sterker nog, hun homepage is een chatbot. Een dappere keuze! En het moet gezegd, het zorgt voor een aantrekkelijke interface.

 

Over het algemeen zul je de website van a.s.r. bezoeken om je te oriënteren of om een verzekering af te sluiten. Of zijn er bezoekers die geen genoeg kunnen krijgen van die reclames met Sticks? Afijn, wij willen weten wat ze bij a.s.r. allemaal in huis hebben.

 

 

Missie #1: oriënteren op het productaanbod

 

 

img

De chatbot heet ons welkom met een keuzemenu. Da’s een gezellige binnenkomer! We krijgen gelijk het gevoel dat we met iemand een gesprek aanknopen. ‘Productoverzicht’ vinden we niet in het keuzemenu, ‘Product afsluiten’ wel. Maar ‘afsluiten’ klinkt behoorlijk definitief, dus liever niet. Kunnen we niet gewoon informatie over het aanbod krijgen?’

Hm, nee dus. De chatbot maakt er geen chocola van en verwijst ons door naar een onafhankelijke verzekeringsadviseur. Hartstikke fijn, maar zo’n adviseur is niet echt een fijne conversation maker. Bovendien niet waarom we gevraagd hadden.

 

Lees de volledige blog op Adformatie.

 

 

img

Wij denken graag mee op welke plekken je conversational het beste in kan zetten. Ontdek wat wij zoal aan conversational doen. Of nodig Guyon uit voor een kopje koffie en een goed gesprek.

Waar we over bloggen

ux writer DJOELIA Siri

De optelsom van een gebroken pols en Siri

Een blog schrijven met alleen je stem? Het kan.

conversational interface design chatbots voice assistent UX

Waar je op moet letten bij een conversational interface

Een conversational interface, handig als je met een chatbot of een voice assistent aan de slag gaat.

Een conversatie over het Conversational Commerce Event

Lekker meta: een conversatie over conversational.