Een rondje communicatie in tijden van corona

Het zijn rare, roerige, bijzondere, knotsgekke tijden – steevast ieder artikel of social post begint ermee. Maar het is ook raar, roerig, bijzonder en zelfs knotsgek wat er allemaal om ons heen gebeurt. Iedereen zoekt naar de juiste woorden. Mark Rutte, de koning, de arts die je komt vertellen dat je positief getest bent op corona. Ook merken en bedrijven zoeken naar de juiste woorden. Met wisselend succes. Of het nu om communicatie óver of alleen tijdens corona gaat, we zien van alles gebeuren. Dieke neemt je mee langs een rijtje voorbeelden dat haar de afgelopen weken opviel.

Laten we beginnen met het beste voorbeeld van hoe het níet moet. Het is maar een button, kun je denken. Maar je hoeft niet te A/B-testen om te onderzoeken of de linkerbutton een lekkere call-to-action is – of niet.

Ook bij Sunweb leek iemand niet helemaal op te letten toen ze klanten mailden over hun geannuleerde reis. Hierbij: je corona-voucher! Mag je nog zelf kiezen waar je ’t gaat oplopen? Tja, gebruik het woord ‘corona’ goed, of helemaal niet.

Deze blogpost van financieel techbedrijf Revolut is net zo oppervlakkig als praatjes over het weer. Ja, er staat dat de Founder/CEO je het allerbeste wenst – en je familie ook. Maar het gemak waarmee hij daarna overstapt op de hoeveelheid omzet, maakt het niet bepaald oprecht. Wat is precies de boodschap? Dat Revolut haar medewerkers sterkte wenst? Dat ze sowieso hun baan houden? Dat het bestuur even wil opscheppen? We hebben geen idee.

Wel duidelijk, maar niet zo vriendelijk: de briefjes die plaatselijke ondernemers bij hun deur hangen. Hoe goedbedoeld ook, door een A4’tje met HOOFDLETTERS en alleen maar gebiedende wijs, voel je je net iets minder welkom. En oké, die extra -t helpt ook niet mee.

Waar we ook niet blij van worden: de geforceerde haakjes. Zoals Independer hier doet. Ze proberen in te haken en relevant te zijn, maar nee. Dit is gewoon niet het moment om lekker door je verzekeringen en administratie te spitten. De Belastingdienst roeptoetert nu toch ook niet dat we alle tijd hebben om de aangifte op tijd in te vullen?

Bij deze actie van arcade speelparadijs TonTon Club pakt het haakje wel lekker uit. De woordgrap met ‘quarantaine’ is fijn en vooral: de timing is veel beter. Want in tegenstelling tot mijn administratie doorspitten heb ik wél zin in een spelletje. En dus mag TonTon Club gewoon het podium pakken om zichzelf te verkopen – en Independer liever niet.

Gelukkig gaat er nog veel meer goed. Met stip op 1 als favoriet: de kleine aanpassing aan Shaffy’s oneliner, die al een paar weken door Amsterdam prijkt (bedacht door Ids van der Spoel). Bemoedigend, liefdevol, creatief. Een fijne glimlach en weer door. Lof it!

Humor helpt sowieso bij het relativeren. Neem Netflix. Hun dreigement: als je niet binnenblijft, geven we je een spoiler van onze grootste series. Een humoristische manier om het RIVM te ondersteunen én de wereld te laten weten dat je er nog bent. Well done.

Vind er maar eens de goede woorden voor

Heerlijk om te zien, al dat gezoek naar de goede woorden en boodschap. Veel communicatie om blij van te worden. Maar ook zeker teksten waar je nekharen van overeind gaan staan. Hoe je ervoor zorgt dat je geen flater slaat? Dat vertellen we je graag in onze volgende blog. Zit je in de tussentijd al met de handen in je haar? Geen schrijfzorgen. We helpen jou en je merk graag naar het zoeken van de juiste woorden. Want met woorden mág en kún je gelukkig nog wel dichtbij komen.

img

Heb je iets op de plank liggen dat aangepast moet worden? Of is je marketing en communicatie helemaal stilgevallen? Mail Dieke, want zij helpt je zoeken naar de goede woorden. Zeker in deze rare tijden – om daar maar weer mee af te sluiten.

Waar we over bloggen

Waarom confirmshaming zo 2017 is

Ga als merk voor een gelijkwaardige relatie met je gebruikers.

Uitdaging: speel een potje bullshitbingo met ons

Voor iedereen die zich schuldig maakt aan dit taalgebruik.

Vertrouw ik u?

Wie vertrouw je nu écht? Hoe een klein woordje een groot verschil maakt.