De kracht van drie

Het is zover. We zijn terug voor de derde aflevering van Theory Thursday’s. Eerste twee gemist? No biggy: driemaal is scheepsrecht. Maar drie is meer. Veel meer. Daarom hebben we het deze keer over de kracht van drie.
Waar kom je het tegen?

Van Romeinse keizers (Veni, vidi, vici) tot slogans (I’m loving it) en gevleugelde uitspraken (location, location, location). Drie is een krachtig getal in alle vormen van communicatie. En niet alleen daar. Ooit van de vier musketiers of de vier wijzen uit het oosten gehoord? Nou dan.

En de trilogie blijft de meest gebruikte manier om een goed verhaal te vertellen. Denk Star Wars, Lord of the Rings, The Godfather. Kortom, het drieluik is dus in ons collectieve bewustzijn gegrift en daarmee een slim middel om dito teksten te schrijven. Maar waarom eigenlijk?

Expecto patronen

Ons brein zoekt patronen voor het verwerken van informatie. Want die geven orde, betekenis en voordeel aan. En deze factoren stimuleren weer herkenning en herinnering. Zorg je voor orde en duidelijke structuur in je teksten, dan worden deze beter opgenomen. En dat wil je hoor, als mens en als merk.

Uit hoeveel elementen moet je patroon dan bestaan? You said it: drie. Omdat het drietal ons met de paplepel is ingegoten, slaat ons brein automatisch drietallen beter op. Ook blijkt het dat mensen een minder goed werkgeheugen (het bewuste geheugen) hebben dan we dachten. Vers onderzoek laat zien dat de gemiddelde persoon zich maximaal drie of vier items uit een reeks kan herinneren.

img

In het wild

Digitaal gelden dezelfde wetten. En dus popt het drietal daar ook op. Ze zijn een handige tool voor UX writers. Wij streven namelijk naar de meest soepele digitale ervaring voor een gebruiker. Rust, consistentie en patronen spelen een belangrijke rol in onze copy. Een serie van drie voelt natuurlijk aan en is de perfecte manier om bijvoorbeeld USP’s te laten zien. Dit maakt ze makkelijk scanbaar en toch blijven ze goed hangen bij de lezer. Zoals Helpling dat bijvoorbeeld doet. In drie stappen weet je precies wat de voordelen zijn.

img

Of bij de onboarding van een app. Na een goede onboarding weet je wat de app doet, hoe je deze gebruikt en wat de voordelen zijn. Hoeveel stappen? Twee is te weinig, vier is te veel. Dus, drie. Hiermee vertel je een duidelijk, gestructureerd verhaal voordat je de gebruiker de app in stuurt. Kijk even hoe Tap 2 Go dat doet:

img

Keuzes, keuzes, keuzes. Ze vliegen je ook digitaal om de oren. Maar te veel keuze kan leiden tot stress of zelfs een total choice paralysis. Je leven flitst aan je voorbij terwijl je naar het menu van de snackbar kijkt. Aan de andere kant voelen te weinig keuzes juist als een beperking van je vrijheid. Dus, hoeveel opties moet je je gebruiker dan voorschotelen? Ons favoriete getal is de redder in nood: zeker voor verzekeraars. ONVZ snapt het in elk geval.

Wat moet je ermee?

Gebruik als UX writer de kracht van drie. Het is een goede tool om je (UX) copy te verbeteren. Vooral bij opsommingen en series, bijvoorbeeld bij een onboarding. Maar lukt het niet om je content in drie stukjes te serveren? No fear; je hebt geen horde boze gebruikers aan je deur. (Hoogstens onze Tobias in zijn badjas.)
Functionaliteit heeft altijd je prioriteit. Maar, waar het kan, fiets er een lekker drietalletje in. Easy as A, B, C.

img

Huis-Italiaan en Game of Thrones radicalist, maar daar mag hij van ons niet over bloggen. Dan maar over persuasive communication, UX writing & merkontwikkeling.

Waar we over bloggen

Tobi & Teo’s Theory Thursdays, Part One

In de eerste aflevering van onze nieuwe serie: het Elaboration Likelihood Model (ELM).

kracht-herhaling-header

Tobi & Teo’s Theory Thursdays, Part Two

In de tweede aflevering van onze serie: de kracht van herhaling.

Waarom confirmshaming zo 2017 is

Ga als merk voor een gelijkwaardige relatie met je gebruikers.