Praat emoji met me

Emoji zijn een integraal onderdeel van onze communicatie geworden. Maar ook buiten WhatsApp verdienen smileys een plek. Veel doelgroepen bereik je namelijk het beste door ze aan te spreken zoals hun vrienden dat doen. En dat betekent inderdaad dat je moet nadenken over hartjes, bloempjes en verlegen aapjes. Niet even gauw, maar grondig. Neem emoji echt mee in de ontwikkeling van je brand voice en maak ze onderdeel van je strategie. Hieronder een aantal tips.

Passen emoji wel bij mijn merk?

Het antwoord op deze vraag is bijna altijd ja. Mensen houden van emojiβ€”maar liefst 92% gebruikt ze.Β Oh, en ze leiden ook nog eens tot meer engagement. Emoji kunnen je dus helpen om nader tot je gebruikers te komen. Tenminste, als je dat wil.

img

Neem een super-de-luxe merk als Chanel. Zie je het voor je, Chanel die dit guitige figuurtje bezigt: πŸ˜‚? Op dit Photoshopje hiernaast hebben we die emoji aan een van hun Instagram-posts toegevoegd. Staat raar, of niet? Chanel kan emoji beter helemaal achterwege laten. Zo behouden ze wat meer afstand tot het gewone volk, en daarmee dat exclusieve gevoel. Kies je liever voor een meer gelijkwaardige relatie met je doelgroep? Dan zijn emoji een interessante tool.

Kies de juiste kandidaten

Denk goed na over je merkidentiteit. Je merk heeft een zorgvuldig uitgekozen kleurenpalet waar je altijd binnen blijft. En dito brand voice, natuurlijk. Met emoji werkt het precies hetzelfde. Je kunt ze toch nooit allemaal gebruiken, want het zijn er maar liefst 2823 (and counting!). En dat moet je ook niet willen. Stel dus een setje symbolen samen die bij je merkidentiteit passen. Dat zijn je branded emoji.

 

img

Glossier, het favoriete beautymerk van Amerikaanse cool girls, beheerst de kunst van branded emoji tot in de puntjes. Hun mails en social media-posts sluiten ze steevast af met een lach en een zwaai: πŸ˜€πŸ‘‹. Deze gezellige combinatie is Glossiers signatuur geworden. Je vindt ‘m zelfs terug op de verpakkingen van hun producten. Schattig, en erg Instagram-friendly.

How do you do, fellow kids?

Het is pijnlijk wanneer merken straat- of jongerentaal fout gebruiken. Emoji moet je op dezelfde manier benaderen: als een taal om voorzichtig en weloverwogen toe te passen. Je kunt er beter niet vanuit gaan dat je de culturele lading van een bepaald pictogram kent. Sommige emoji hebben namelijk een dubbele betekenis. Het meest voordehandliggende voorbeeld hiervan is de aubergine. Veel mensen lezen die toch echt heel anders. πŸ†πŸ‘€ Google een emoji dus even voor je β€˜m opneemt in je brand voice.

 

img

Vervang geen hele woorden door emoji

Deze advertentie van een verzekeraar laat goed zien wanneer emoji niet werken. Het lijkt wel een rebus; je moet er eigenlijk te lang naar kijken om te begrijpen wat er verteld wordt. De tekst geeft ook geen verdere uitleg over het afgebeelde. Met emoji kun je effectief een gevoel overbrengen, maar het is wel een taal met beperkingen. Zonder context wordt de boel al gauw te cryptisch. Woorden vervangen door emoji of hele emoji-zinnen maken is trouwens ook slecht voor je SEO. Niemand googlet immers in emoji.

Emoji ontslaan je ook niet van de verantwoordelijkheid om het gesprek aan te gaan met je klanten. Een hartje volstaat prima als reactie op een lief complimentje, maar over het algemeen moet je emoji met echte woorden combineren om je boodschap het beste over te brengen. Blijf daarbij wel op de balans letten. Voordat je het weet ziet je tekst er namelijk uit als een appje van een veel te enthousiaste tiener. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ’―πŸ’―πŸ’―πŸ˜œπŸ˜œπŸ˜œπŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ’…πŸ’…πŸ’…

To emoji or not to emoji

That’s the question. Emoji geven smoel aan je geschreven communicatie en maken je merk menselijker. Dat zorgt op z’n beurt weer voor meer emotionele binding met je doelgroep. Als je hetΒ goed doet tenminste.

 

Liever geen emoji? Kan ook natuurlijk. Maar kies niet zomaar voor een zero-emoji-beleid. Niet weten hoe je emoji het beste kunt inzetten is geen reden om ze dan maar nooit te gebruiken. Ook hier geldt: baseer je keuze altijd op een goed doordachte merkstrategie. Γ“f nooit emoji, Γ³f emoji als volwaardig onderdeel van je merkvocabulaire.

 

img

Wij spreken vloeiend emoji. Interesse in een snelcursus smileys? Of op zoek naar een nieuwe brand voice? Mail Jocelyn voor een kopje koffie, vindt ze leuk. β˜•οΈβœ¨

Waar we over bloggen

Uitdaging: speel een potje bullshitbingo met ons

Voor iedereen die zich schuldig maakt aan dit taalgebruik.

Vertrouw ik u?

Wie vertrouw je nu Γ©cht? Hoe een klein woordje een groot verschil maakt.

Wie ben ik? De zinderende zoektocht naar je stem

De stem van je merk? Alleen zo kom je tot een rake brand voice.