UX Writing Awards 2021: Get in my belly

Je kan er niet meer omheen: alle bezorgfietsen, -busjes en -scooters. In elke straat krioelt het van voertuigen die tot de nok toe gevuld zijn met allemaal verschillende soorten eten. Warm of koud, klaar om te eten of losse ingrediënten: je kan alles tot aan je voordeur laten bezorgen.

Brandstof voor de lockdown

We maken steeds meer gebruik van food delivery. Tijdens de lockdown was het vooral praktisch. Boodschappen doen betekent contact met anderen, en dat wilden we juist voorkomen. En restaurants waren gesloten, dus uit eten gaan was er niet bij.

Snelle besteller

De helft van de Nederlanders laat minstens een keer per week de maaltijdbezorger aanrukken. Veel meer dan een jaar geleden: toen deed maar 1 op de 3 dat. Dat laat onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) zien. Bij het FSIN hadden ze wel verwacht dat we vaker eten zouden bestellen, maar door corona is die groei in een versnelling terechtgekomen.  

 

Want ook na de lockdowns blijven we bestellen. Het gemak van de bezorgdiensten is erin geslopen. 

U roept...

Er zijn zo veel opties om eten te bestellen. Al je gekke cravings kun je stillen met een druk op de knop. Een pizza? Is er binnen een half uurtje. Chocoladereep? Kan ook, binnen 10 minuten staan we op je stoep. Door de wildgroei aan aanbieders van eten zien we soms door de bomen het bos niet meer. Dat zet de aanbieders voor een uitdaging: ze moeten opvallen tussen alle anderen.

...wij draaien

Daar speelt de app natuurlijk een grote rol in. Als je snel wat lekkers wil bestellen, maar de app van de bezorgdienst werkt niet lekker, denk je al gauw: laat maar. Er is wel een andere app die fijner is. Een belangrijk deel van de app is de tekst, oftewel de UX writing die erin zit. Die moet je een beetje smooth door het bestelproces gidsen.

Dat wordt smullen

En zo komen we bij de derde en laatste categorie van de UX Writing Awards: Get in my belly. In deze categorie nemen we de UX writing van 5 food delivery apps van Nederlandse bodem onder de loep. Wie schrijft het lekkerst?

img

Omcirkel in je agenda: 27 januari

Binnenkort maken we de 5 genomineerden in de categorie food delivery bekend via onze LinkedIn– en Instagrampagina. En we reiken ook nog awards uit voor dating apps en online retail. Lekker hè?