De UX Writing Awards 2019

De eerste UX Writing Awards in de geschiedenis van alles ooit! Op donderdag 28 november was het eindelijk zover: wij reikten ‘s werelds eerste awards uit voor de beste UX writing van Nederlandse bodem. En wel in vier categorieën.

Een blik in de glazen bol

Dat UX writing de toekomst heeft, weten wij natuurlijk al een tijdje. En hoewel dit vakgebied in Nederland nog in de kinderschoenen staat, zijn er zat bedrijven die de waarde van UX writing inzien. Booking.com bijvoorbeeld. Wij gaven David Wascoe, Senior UX writer bij het boekingsplatform, de eer om onze awardshow af te trappen.

Wascoe schetste een rooskleurig toekomstbeeld; UX writing is volwassen aan het worden. Zo wordt de UX writer bijvoorbeeld steeds eerder in het ontwerpproces betrokken. Lorem ipsum? Da’s straks voltooid verleden tijd. UX writing is méér dan een invuloefening. Wat toevallig, dat zeggen wij ook al jaren! Man naar ons hart, die David.

En de winnaars zijn...

Na de opening van Wascoe was het hoog tijd om awards uit te reiken. Het publiek, bestaande uit UX writers, copywriters en designers, bepaalde live de winnaars van de eerste drie categorieën.

 

Computer says no

Blendle

‘Computer says no’, de prijs voor de beste foutmelding of 404-pagina ging naar de digitale nieuwskiosk Blendle. Deze 404 won overtuigend met 50% procent van de stemmen.

Filling the void

Dopper

Het duurzame waterflessenmerk Dopper eiste de prijs voor de beste empty state of placeholder ‘Filling the void’ op. Je kan als gebruiker je mandje vullen en daarmee zelfs een oceaan redden. Shoppen maar!

Push my button

Tony's Chocolonely

Chocolademerk Tony’s Chocolonely pakte de ‘Push my button’ award: de prijs voor de beste call to action. Een groot deel van het publiek koos voor de buttontekst ‘in m’n tassie’ als winnaar van deze categorie.

Best in class

Plantsome

De award der awards is voor: Plantsome. Een vakjury mocht bepalen wie naar huis ging met de prijs voor de beste algehele UX writing in web en app: ‘Best in class’. Genomineerden in deze categorie? Blendle, Plantsome, Tony’s Chocolonely en Wehkamp.

De 3-koppige jury bestond uit Tanja Matic (UX writer bij Booking.com) Robert Leufkens (UX strateeg bij Soda Studio) en Joep Luijcx (Schrijftrainer bij De Joepie Academie). Zij beoordeelden de copy op 3 criteria: originaliteit, de mate waarin de copy de gebruiker ‘gidst’ en een herkenbare brand voice.

Na een kort juryberaad kwam een duidelijke winnaar uit de bus: Plantsome, het online kamerplantenplatform. ‘Plantsome heeft een uitgesproken voice die overal goed terugkomt in hun UX writing. Het merk zoekt de randjes veelvuldig op, maar blijft er altijd binnen’, aldus Robert Leufkens.

Wie zijn in 2020 de uitdagers?

Unaniem een belachelijk groot succes. Zo mogen we de UX Writing Awards 2019 best omschrijven. En dus reiken wij ook in 2020 awards uit.

De winnaars beloofden al nóg een tandje bij te schakelen, om volgend jaar hun ‘titel’ te verdedigen. Of het genoeg is? Dat is maar de vraag, want in 2020 gaan ongetwijfeld meer merken op UX-copy inzetten. De invloed van UX writers groeit, en daarmee ook de uitdagers! Hoe dan ook: wij kunnen niet wachten. Tot die tijd staren we naar de plaatjes!

Waar we over bloggen

Waarom confirmshaming zo 2017 is

Ga als merk voor een gelijkwaardige relatie met je gebruikers.

Waarom goede UX writing onmisbaar is

Zo schrijf je teksten waar je gebruiker echt iets mee kan.

UX writing checklist

De begrijpelijke UX writing checklist

Volg deze UX writing checklist. Zo worden je teksten nooit meer verkeerd geïnterpreteerd.