Communicatie in campagnetijden: 5 verkiezingsposters onder de loep

Deze week mogen we weer naar de stembus. En dat betekent natuurlijk: campagnes. Maar ook: posters. De straten, bushokjes en billboards zijn weer behangen met hoofden en leuzen die de kiezer over de streep moeten trekken. Zijn de kreten een beetje raak? Of eerder loos? Wij doken in de wondere wereld van de politieke campagneposter.

 

De kracht van een goede campagneposter

Tuurlijk: een campagneposter is slechts één van de touchpoints tijdens een campagne. Maar wel een retebelangrijke: hiermee bereik je ook buiten algoritmes en fabelfuiken een brede doelgroep. Dat maakt het ook moeilijk. Want de kiezer in één oogopslag triggeren is een aardige uitdaging voor een vel papier. We nemen een aantal politieke posters onder de loep en kijken of ze daarin een beetje slagen.

 

Oké, eerst een kader. Want wat maakt een poster nou een communicatieve krachtpatser?

 

  • Je ziet duidelijk wie de afzender is
  • De boodschap triggert en blijft hangen
  • De look past bij de feel

JA21

Stel je bent een nieuwe, kleine partij. Hoe krijg je dan je naam aan de man bij het electoraat? Nou, bijvoorbeeld met een kek tekstueel conceptje. Ja = antwoord. Best leuk. We weten alleen niet op welke vraag ze het antwoord zijn, maar dat maakt niet uit. Ze zetten zich in ieder geval af tegen de andere antwoorden die nu in het parlement gegeven worden. JA21 is de kleine partij die het helemaal anders gaat doen.

De Boeren Burger Beweging (BBB)

De Boeren Burger Beweging (BBB) lijkt zich in te zetten voor de boeren in Nederland. De partij wil het platteland naar Den Haag brengen. Een duidelijke boodschap en een sentiment dat bij veel mensen leeft. Het is een klassiek geval van stad vs. platteland. Den Haag begrijpt niet wat het platteland wil én nodig heeft. Dat komt BBB, in de vorm van de goedlachse lijsttrekker, brengen. Daarmee zal de BBB een grote groep mensen aanspreken die zich (nu) niet gehoord voelen.

CDA

Wopke Hoekstra is het CDA en het CDA is Wopke Hoekstra. Hij is fris op de kiek gezet. Hard ingeflitst, stevig lettertype d’rop en all-caps. Modern en duidelijk. Wopke is het boegbeeld van de campagne van de christendemocraten. De betrouwbare bestuurder die de baan van lijsttrekker niet wilde, maar hem wel kreeg. Nu zet hij de schouders eronder, gaat er helemaal voor. Wopke pakt door. En het CDA dus ook. Want het verhaal van Wopke is het verhaal van het CDA. Best slim, want een persoonlijk verhaal spreekt mensen aan. Daardoor maakt het eigenlijk niet uit dat we niet weten waarmee/waarop het CDA wil doorpakken.

Partij voor de Dieren

De tekst Plan B valt als eerste op. Daar komen we zo op terug. Eerst de gekozen vorm: de tekst staat namelijk op een mondkap. Het idee daarachter? Dat is een raadsel voor ons. Dus ook voor de kiezer. Heeft de Partij voor de Dieren soms een belangrijk standpunt over de coronacrisis?

 

Terug naar de tekst. Waar is toch plan A gebleven? En wat is er dan mis met plan A? Bij een bezoek aan de website van de partij komt de aap uit de mouw: plan B haakt in op een (eerdere) campagne én het verkiezingsprogramma van de partij. Kies voor Plan B – omdat er geen planeet B is zien we staan. Nogal urgent. Waar de rustige (bijna zen) uitstraling van de poster wat afbreuk aan doet. Het blauw en de vriendelijke blik van Esther lijken juist te suggereren dat we alle tijd kunnen nemen. Deze poster lijkt een communicatiecompromis (kort, korter, kortst) dat niet helemaal goed uitpakt.

D66

Kaag moet het gaan doen voor D66: ’s lands eerste vrouwelijke premier. Echt regeermateriaal. Nou, kom maar door. Kaag staat fris en natuurlijk op de foto. Het licht straalt ons tegemoet. Afrekenen met het oude leiderschap, tijd voor wat nieuws, lijkt D66 ons te vertellen. Een koers waarbij de partij iedereen vrijlaat, maar niemand wil laten vallen. Inhoudelijk een knappe zin die veel vertelt in weinig woorden.

Durf te prikkelen!

En, zijn we een beetje getriggerd? Mwah. De meeste one-liners zijn we al vergeten als we thuiskomen van ons ommetje. Weinig emotie, weinig oempf. Is dat een afspiegeling van de Nederlandse politiek? Wellicht.

 

Wat vaak ontbreekt in de communicatie is durf en emotie. Het durven kiezen van een duidelijk frame, het inspelen op een sentiment: iets wat leeft bij mensen. Want mensen stemmen niet alleen met hun hoofd, er komt ook hart bij kijken. Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van de Amerikaanse politiek. ‘Yes We Can’ en ’Make America Great Again’ zijn echt klappers van campagneslogans. Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar het raakt mensen wel. En daarmee valt of staat een campagne.

img

Wij houden niet van loze kreten. Wel van rake woorden. Hulp nodig met jouw communicatiestrategie, of iets anders waar woorden voor nodig zijn? Mail dan Meike of Dave. Zij denken graag met je mee.

Waar we over bloggen

Lekker blijven communiceren tijdens coronacrisis

Een rondje communicatie in tijden van corona

Iedereen zoekt naar de juiste woorden. Met wisselend succes.

Waarom confirmshaming zo 2017 is

Ga als merk voor een gelijkwaardige relatie met je gebruikers.

Uitdaging: speel een potje bullshitbingo met ons

Voor iedereen die zich schuldig maakt aan dit taalgebruik.