Vijf slimme trucs om je UX writing verhalend te maken

Binnen UX writing is er geen ruimte voor storytelling. Tenminste, dat zou je zeggen. Maar niets is minder waar. Tuurlijk, voor een soepele user experience moet je copy vooral functioneel zijn. Maar het draait ook om het gevoel dat je een gebruiker meegeeft. En dat blijft veel beter hangen als je ’t in een verhaal giet.

Zoals de oude Hawaiianen altijd zeiden

Sinds mensenheugenis vertellen we verhalen. Verhalen prikkelen onze nieuwsgierigheid. Een verrassend verhaal lezen bevredigt; het geeft ons keer op keer – onopgemerkt – een shot endorfine. En het hoeft niet eens altijd vernieuwend te zijn: elke Disneyfilm volgt hetzelfde patroon – en toch zit je op het puntje van je stoel.

Goed verhaal, lekker kort


UX writing – schrijven voor een digitale gebruikservaring – is per definitie kort. Microcopy is het wapen waarmee je als UX writer ten strijde trekt. Oftewel: korte, duidelijke zinnen die de gebruiker door een app of over ‘t web gidsen. Balanceren op een speldenknopje, dus. En toch biedt microcopy voldoende ruimte om verhalend te schrijven. Hoe? Nou, zo:

 

 

img

Dat je met korte tekst een verhaal kan vertellen bewees Ernest Hemingway lang geleden al. Het verhaal gaat dat de Amerikaanse schrijver ooit een weddenschap won met dit zeswoordenverhaal. Het werd ’t beroemdste zeswoordenverhaal ooit. Simpel en kort, maar een verhaal op zich. Beeldend, bomvol drama en met een plot.

1. Maak je gebruiker de hoofdpersoon

Cruciaal voor de relatie met je gebruiker is inlevingsvermogen. Maak je gebruiker de hoofdpersoon of kies een hoofdpersoon waar -ie zich mee kan identificeren. Dit helpt je zijn of haar situatie te schetsen. En dat zorgt voor herkenning. Kruip in de huid van de gebruiker, bedenk waar hij tegenaan kan lopen en geef altijd het gevoel dat je hem of haar begrijpt.

Begrip of inlevingsvermogen tonen en tegelijkertijd de aandacht vasthouden? Dat kan door met korte, krachtige zinnen te experimenteren. Deze bijvoorbeeld:

 

We weten allemaal hoe het voelt
Wie is niet op dat punt geweest
We horen je denken

Drijf dit niet te ver door. Claimen dat je de gedachten van je gebruiker kan lezen zorgt weliswaar voor spanning, maar dit te veel doen kan averechts werken. Kies dus je moment. Hou altijd in het achterhoofd dat een gebruiker soepel door de interface navigeren je belangrijkste taak blijft. Twijfel? Test dan even bij een collega of bekende of je het niet te ver doordrijft.

 

 

 

img

“Het is april 1945. Evert vertrekt te voet richting de Veluwe.” Het moge duidelijk zijn: dit is het verhaal van Evert. Dit is een experience van KPN. Het verhaal wordt vertaald naar de wereld van nu (YouTube & Instagram), zodat de gebruiker zich beter kan inleven. Slimme storytellingtruc om de lezer van nu mee te nemen in het verhaal van toen.

img

Door een toekomstbeeld voor de gebruiker te schetsen, creëer je een verhaal met diezelfde gebruiker als hoofdpersoon. Zoals Tap to go hier doet: in 3 snelle stappen ben je klaar om te tappen.

2. Wek nieuwsgierigheid op met vragen

Door verhalend te schrijven wil je iets bij de lezer aanwakkeren, waardoor hij door blijft lezen. In je copy een vraag stellen helpt daarbij. Een simpele, maar effectieve truc. De gebruiker leest de vraag en is gretig om het antwoord te achterhalen. Dus leest ‘ie verder. Kan hij of zij ook niets aan doen, zo werkt het brein nu eenmaal.

Zomaar een vraag stellen? Dat raden we af. Ga eerst na of dit echt een vraag is die de gebruiker zich op dit moment in de flow kan stellen. En denk vervolgens goed na waar in je copy het stellen van een vraag écht iets toevoegt. Wat voorbeelden:

 

Weet je wat daar zo mooi aan is?
Wat betekent dit voor jou?
Mag ik eerlijk zijn?
Maar wat kan je ermee?

 

 

img

“Dus: hoe tem je die tijdrovende technologie?” Dat is de vraag die NOS op 3 hier stelt. En ja, dat is een vraag die je jezelf tijdens het lezen van de intro waarschijnlijk ook al gesteld hebt. De nieuwsgierigheid van de lezer is aangewakkerd en bouwt op.

3. Houd informatie achter

Zo oud als de weg naar Rome, maar nog altijd enorm populair: de cliffhanger. Die zorgt dat je jouw favo boek maar niet weg wil leggen en keer op keer een nieuwe aflevering van die spannende Netflix-hit opzet.

Ook binnen UX writing kan je met cliffhangers werken. Je houdt informatie achter (niet te lang) die de gebruiker alleen kan krijgen door verder te lezen. Dat leidt tot het Zeigarnik-effect: een onbevredigend gevoel bij de gebruiker, omdat hij iets niet kan afronden. Vergelijk het met een spel dat je niet uitspeelt. Het blijft door je gedachten spoken, totdat je het alsnog hebt uitgespeeld. Pas dan heb je rust. Je kan dit in je voordeel gebruiken om de gebruiker aan te moedigen verder te lezen en het verhaal af te sluiten.

Een cliffhanger in je copy toepassen? Bouw de zin dan zo op dat de cliffhanger bij een overgang in het denkproces van de gebruiker valt. Ook hier een paar voorbeelden ter illustratie:

 

Hoe? Leg ik zo uit.
Je gelooft niet wat er daarna gebeurde.
Maar later meer daarover.
Geen zorgen. Er is een oplossing.

 

Los natuurlijk wel altijd de verwachting in. En wacht daar niet te lang mee. Teasen zonder een antwoord wekt irritatie bij je gebruiker.

 

 

img

Neem dit voorbeeld van Evert45, een experience van KPN. De schrijver vertelt een verhaal en trekt de lezer erin mee. “Ook bij ons”. Slechts 3 woorden, maar zo subtiel dat je onbewust verlangt naar meer. Er is een verhaal, maar dat wordt nog achtergehouden. Je wil nu toch het hele familieverhaal horen?

4. Benut de kracht van de metafoor

Is je verhaal te technisch, dan haken veel gebruikers snel af. Technisch geneuzel kan in verveling omslaan. En dat wil je niet. Hoe je de gebruiker bij de les houdt? Door het naar zijn of haar belevingswereld te vertalen. Dat kan door het in Jip & Janneke-taal te vertellen. Maar nog sterker: een vergelijking trekken. Een goede vorm daarvoor is de metafoor. Met deze figuurlijke beeldspraak zet je je boodschap krachtig neer en prikkel je de gebruiker, ook al heeft die dat vaak niet door. En dat is precies hoe hij of zij intuïtief je verhaal volgt.

 

 

img

NOS op 3 trekt de gebruiker meteen in het verhaal. In de krachtige titel zie je hoe een metafoor tot de verbeelding kan spreken. Je krijgt direct een sterk gevoel bij deze copy. Ook maken ze het verhaal lekker interactief door een vraag te stellen: ‘Maar voor je begint: hoeveel uur per dag zit jij op je telefoon? Zo word je als gebruiker betrokken.

5. Bouw pauzes in

Blijf je lezer boeien door juist even niets te zeggen. Ook dit kan helpen jouw UX writing verhalend maken. Wees wel kritisch waar je een pauze laat vallen. En wissel lange en korte zinnen goed af om je copy een fijn ritme te geven. Zo schrijf je ook direct meer in spreektaal. Voorbeeldjes van zinnen die eigenlijk niets zeggen:


Maar er is meer.
Maar daar blijft het niet bij.
Nu komt het mooie
En het wordt nog beter:

 

 

img

Watch and learn. Headspace laat een subtiele pauze vallen. Even helemaal nergens aan denken is niet makkelijk als je lichamelijk gespannen bent. Dat erkent Headspace. Zie je hoe de copy pauzeert na het woord ‘approach’? Je denkt: ik wil meer weten over deze aanpak, vertel, vertel! En dus lees je verder. Maar je kan deze ‘approach’ pas ervaren wanneer je jezelf abonneert. Toch maar subscriben dan?

img

En nu jij! Experimenteer maar eens hoe jouw UX writing verhalender kan. Need a hand? Mail Dave voor een kop koffie en het uitwisselen van meer verhalen. Vindt hij gezellig.

Waar we over bloggen

Waarom confirmshaming zo 2017 is

Ga als merk voor een gelijkwaardige relatie met je gebruikers.

Waarom goede UX writing onmisbaar is

Zo schrijf je teksten waar je gebruiker echt iets mee kan.

UX writing checklist

De begrijpelijke UX writing checklist

Volg deze UX writing checklist. Zo worden je teksten nooit meer verkeerd geïnterpreteerd.