Wat games je leren over UX writing

In games wordt tekst niet alleen gebruikt om verhalen te vertellen, maar ook om de speler wegwijs te maken in de virtuele wereld. Net zoals bij websites en apps, is deze tekst onmisbaar voor een lekkere ervaring. En ook al zitten niet alle games vol goeie microcopy, kunnen we veel leren van één van ‘s vaderlandsch favoriete tijdverdrijven. Wat dan zoal? Leg je controller neer en lees snel verder.
img

Function & Form

In de beginuren van Zelda Windwaker loopt het bekende goed- en groengemutste knaapje Link over zijn geboorte-eiland. En, net zoals wij allemaal soms ervaren – snapt Link nog niet zoveel van de boze buitenwereld. Gelukkig is daar Orca die Link haarfijn uitlegt hoe je iemand moet targetten. De instructies worden op een persoonlijke, verhalende manier gegeven, waardoor je ondergedompeld blijft in de ervaring. Door het slimme gebruik van kleur en design komt de boodschap van het verhaal ook over zonder dat je het hele tekstje hoeft te lezen. Én het dialoogje dient ook nog eens als een kennismaking met Orca en zijn onmiskenbare ‘brand voice’. Deze bebaarde wijsmeester ga je namelijk nog veel vaker tegenkomen.

img

Magistrale moeilijkheidsgraad

Tijd voor een klassieker. Doom is een van de eerste games die in het jaar 1993 gebruik maakte van het ‘first person’ perspectief, en Doom is still going strong in 2020. Al voor je aan het satanische schietfestijn start wordt de toon gezet. Waar de meeste games je simpelweg ‘easy’ ‘medium’ en ‘hard’ voorschotelen, doet Doom het even anders. Namen als ‘hurt me plenty’ en ‘ultra nightmare’ inclusief passende beschrijving bereiden je voor op het bloedbad dat aanstaande is. Helemaal in stijl en je weet precies waar je aan toe bent. Heb je er al zin in?

img

Lekker bezig, gamer

Voor ons laatste voorbeeld nemen we een uitstapje naar de wondere wereld van online gaming. League of Legends is een van de meest gespeelde games op aarde, en een waar de frustraties hoog op kunnen lopen. In een poging het online gamertuig een beetje in het gareel te houden heeft de ontwikkelaar een ‘honor’ systeem ontwikkeld. Des te liever je bent, des te hoger je honor level. Wanneer je het hoogste level behaalt, krijg je de volgende melding. Kort, krachtig en precies naar de doelgroep geschreven. ‘Top tier’ (van de hoogste klasse) wordt in deze scene vaak gebruikt om alles wat owned te beschrijven. De call to action is ook smullen; ‘GG’ staat voor good game en het hartje is uitgebeeld als <3. Een feest der herkenning, en dat op zo’n kleine knop, nice!

Dus, hoe zit het?

Naast de basisprincipes van UX writing (kort, bondig, juiste context, actiegericht) moet de copy in games binnen de verhaallijn van het spel passen – voor een optimale spelervaring. Ux writing voor games is dus allesbehalve eenvoudig.

 

UX writers voor app en web kunnen heel wat van games leren over goede UX writing. Of in ieder geval inspiratie opdoen. En al is de copy lang niet in iedere game even strak, dit medium zit bomvol creatieve ux toepassingen. Dit is wat de UX writer er vanop kan steken in een notendop:

 

• Onderzoek de taal van je doelgroep en stem hier je woordkeuze op af
• Gebruik zoveel mogelijk een herkenbare brand voice, ook bij droge instructies
• Laat je gebruiker minder lezen door een combinatie van beeld en taal te gebruiken

 

Zo, ik speel nog een potje! GL HF.

img

Huis-Italiaan en Game of Thrones radicalist, maar daar mag hij van ons niet over bloggen. Dan maar over persuasive communication, UX writing & merkontwikkeling.

Waar we over bloggen

Waarom confirmshaming zo 2017 is

Ga als merk voor een gelijkwaardige relatie met je gebruikers.

Waarom goede UX writing onmisbaar is

Zo schrijf je teksten waar je gebruiker echt iets mee kan.

UX writing checklist

De begrijpelijke UX writing checklist

Volg deze UX writing checklist. Zo worden je teksten nooit meer verkeerd geïnterpreteerd.