De nieuwe brand voice van Albert Heijn

TL;DR

We maakten de nieuwe brand voice voor Albert Heijn. Daarna leerden we Appies copy kings & queens in een reeks workshops hoe ze de nieuwe brand voice moeten gebruiken. Met een nieuw, fris stemgeluid creëert de blauw-witte supermarktreus een consistent positieve merkbeleving tijdens het online boodschappen bestellen.

Een nieuw stemgeluid in 3 weken

‘Ja natuurlijk!’ Dat was ons antwoord toen ’s lands grootste supermarktketen vroeg of we ze aan een nieuwe brand voice wilden helpen. Albert Heijn was namelijk samen met reclamebureau TBWA bezig met een nieuwe merkidentiteit; eentje die zowel offline of online goed werkt. En bij zo’n nieuwe look hoorde natuurlijk een ditto brand voice – een stem die altijd herkenbaar Appie is. Oh, en of dat ook even in 3 weken tijd kon.

Ready, set, brand voice

Steeds meer mensen doen hun boodschappen digitaal. Dit was het belangrijkste vertrekpunt voor de brand voice, samen met de al bestaande merkwaarden. Appie had namelijk een stem nodig die het niet alleen lekker doet in one-liners voor reclames en campagnes, maar die mensen vooral helpt om snel en makkelijk online boodschappen te bestellen. Persoonlijk, toegankelijk, luchtig – dat is de nieuwe brand voice van Albert Heijn. Op deze manier klinkt het enthousiasme van AH altijd door en is er ruimte voor een (woord)grapje hier en daar. Verder praat Albert Heijn op een manier die iedereen begrijpt. En hij schrijft zoals hij praat.

 

Tot in alle touchpoints

We organiseerden customer journey sessies om het proces van online winkelen beter te begrijpen. Waar komen mensen Appie online allemaal tegen? Hieruit kozen we de belangrijkste contactmomenten – in vakjargon ook wel ‘touchpoints’ genoemd – en herschreven die in de nieuwe brand voice. Het resultaat? Een consistent merkgevoel door het hele proces van online boodschappen bestellen.

Een papieren klapper voor digitaal schrijfwerk

We werkten de brand voice uit voor verschillende touchpoints. Van digitale banners voor bonusaanbiedingen tot bevestingsmails. En we schreven een heleboel tips, tricks en checklists voor het schrijven in de nieuwe brand voice. Dit bundelden we in een bureauklapper, zodat iedereen die schrijft voor AH altijd een naslagwerk naast het toetsenbord heeft staan.

Lekker workshoppen

Om te zorgen dat iedereen die ‘m moet gebruiken de nieuwe brand voice in de vingers heeft, gaven we een reeks workshops. Hier legden we uit hoe de brand voice werkt en hoe je ’m gebruikt. De beste manier om iets te leren is om het gewoon te doen, als je het ons vraagt. Daarom werd er ook volop geoefend met schrijven.

 

 

 

Van copywriters naar Copy Kings & Queens

Albert Heijn is een groot bedrijf met veel schrijvers en contentmakers aan boord. Op verschillende afdelingen, ook dat nog. Het consistent toepassen van een brand voice vraagt dus nogal wat coördinatie. Daarom leidden we op verschillende afdelingen binnen AH een selectie brand voice ambassadeurs op – de Copy Kings en Queens. Zij beheersen de brand voice tot in de puntjes, zien erop toe dat hij overal goed wordt gebruikt en coachen andere AH schrijvers. Hashtag trots, hoor.

 

img

Wil je ook zo’n lekkere brand voice? Lees hier wat we voor je kunnen doen. Of nodig Manon uit voor een kopje koffie en een goed gesprek. 

Wat we ook deden

Van step tot app: zo maakten wij het merk Dott

Met een levendige merkpersoonlijkheid helpen we deze startup Europa te veroveren.

Communicatieconcept voor een kersvers hotel

Op elk touchpoint klinkt de gastvrijheid van Hubert door.