Case Serra, Serra

Na het daverende succes van Hotel Hubert vroeg de Pandox groep ons terug voor een vervolg: een merkpersoonlijkheid en copyconcept voor Serra. Serra? Ja, Serra, het restaurant van het kersverse Hotel Indigo in Brussel.
Een lekker plekkie

Serra moet een uitnodigende plek worden. Eentje met een groen geweten, maar niet op een belerende manier. Het restaurant prikkelt gasten door het duurzame aanbod en de groene omgeving.

img

Als warme knäckebrödjes over de toonbank

Maar wat wordt dat concept hierachter precies? En hoe vertalen we dit naar een merk dat zowel gasten als buurtbewoners aanspreekt? Lastige vragen waar we niet zo een-twee-drie een antwoord op hebben. Dus gaan we naar Stockholm om daar inspiratie op te doen bij hotels en restaurants.

img

Stockholm blijkt een goede keus. In de Zweedse hoofdstad wordt de inspiratie in dikke plakken uitgeserveerd. Het ene concept is nog funkier dan het andere. Hierbij ligt de nadruk op duurzaamheid, community, creatieve marketing en bijzondere ervaringen.

Bite-sized duurzaamheid

In Stockholm werkt het duidelijk goed, maar nu nog het Brusselse publiek aan biologisch en duurzaam eten zien te helpen. De truc? Houd het laagdrempelig. Geen klimaatdrammers en geen plasticschaamte. Goed eten als uitgangspunt nemen. En als dat ook nog eens goed is voor de planeet, ben je al een heel eind.

Prikkelende payoffs

Geïnspireerd gaat Djoelia aan de slag met een merksessie. De input vertalen we naar merkpersoonlijkheid. Een bevlogen en nogal inspirerend type dat overtuigt met positiviteit. En een flinke dosis humor. Serra maakt duurzaamheid een logische en makkelijke keuze. En dat op een natuurlijke manier. Daarom kozen we deze tagline: Serra – we do things naturally.

Serra - we do things naturally

Maar Serra is niet alleen: het bestaat uit twee delen. Urban Picnic en Garden Kitchen. Bij Urban Picnic is het de hele dag door een komen en gaan van mensen. Hiervoor bedachten we de payoff: Urban Picnic – everything but the blanket. Garden Kitchen is meer een restaurant. Hier neem je de tijd om te tafelen. Dit concept draait om de aandacht voor de gerechten, die uiteraard bereid zijn met verse seizoensingrediënten. Ofwel: Garden Kitchen – always in season.

Garden Kitchen - always in season

img

Hou het dicht bij jezelf

Ook de website namen we onder handen. Omdat de lokale leveranciers de kurk vormen waar het duurzame concept op drijft, belden we ze stuk voor stuk voor stuk voor een interview. Van Anne en Vincent die microgreens kweken in de kelder van een kantoorpand tot Xavier die bijen houdt op de daken boven Brussel. Mooie verhalen van bijzondere mensen.

Training day

‘Kennis is macht, delen is kracht’, zoals ons quotekanon Dave graag mag orakelen. Dus goten we het concept, de brand voice en de merkessentie in een workshop. In Brussel leidden we het restaurantpersoneel rond door de groene merkwereld die we voor Serra geschapen hadden. Met een opkomst van maar liefst 40 man een pittig dagje. Maar ook zeer plezant, om onze zuiderburen aan te halen.

img

Ain’t no party like an openingsfeestje

Op 16 januari werd Serra op spectaculaire wijze geopend. En wij waren erbij. Zo zagen we met eigen ogen dat Brussel er een fijne hotspot bij heeft. Wij voorzien dan ook een mooie toekomst voor Serra. Ook al is the future not ours to see. Que Serra, Serra.

img

We kunnen eindeloos praten over merk en UX. Kan jouw microcopy wel wat persoonlijkheid gebruiken? Mail Djoelia voor een goed gesprek en een bakkie koffie. Vegan appeltaart optioneel.

Wat we ook deden

Nieuw jaar, nieuwe zorgverzekering

Zo verzekerden wij Zilveren Kruis van functionele ‘eindejaars-copy’

Communicatie concept voor een kersvers hotel

Op elk touchpoint klinkt de gastvrijheid van Hubert door.