In het bruisende hart van Brussel vind je Hotel Hubert. Een nieuw boutique hotel met een gezellige bar, werkplekken, een foodtruck die culinaire hotdogs serveert en nog veel meer moois. Iedereen is er welkom: van blije backpackers tot serieuze zakenmannen. Wij ontwikkelden er een sprekend merk voor, inclusief communicatieconcept en bijpassende brand voice.
Laten we bij het begin beginnen: een overnachting in Brussel om ’s ochtends vroeg het ijs te breken met een merksessie in de Grace Kelly kamer van het Crowne Plaza Brussels ‘Le Palace’. De kamer waarin – jullie raden het al – actrice Grace Kelly ooit overnachtte tijdens de Wereldtentoonstelling van 1958 (je weet wel, die tentoonstelling waar de stad het Atomium aan te danken heeft).
Hier legden we het fundament van het concept. Hotel Hubert bestaat namelijk uit twee delen: aan de ene kant het fictieve personage Hubert, aan de andere kant het hotel zelf. Hubert is de gastheer, het hotel is zijn huis en de gasten zijn dus eigenlijk logés.
Niemand kan je dat beter vertellen dan Hubert zelf. Hij stelt zich dan ook graag even voor:
• ‘…I have always been curious. The more curious you are, the more interesting life becomes. Everyone has a story to tell.’
• ‘I enjoy being spontaneous and outgoing. Quite literally, I am not one for staying in. I like to go out and paint the town red.’
• ‘Witty? So they say. And eloquent to boot. It’s true, I like people and people like me. I make effortless conversation with just about anyone.’
Thank you, dear Hubert, maar we moeten verder.
Zo, nu weten we wie Hubert is. Zijn persoonlijkheid en karakter gaven we vorm in de merkstrategie. Toen werd het tijd om Hubert écht tot leven te wekken. Want, hoe moest hij zich uiten, waar staat Hubert voor, en op welke punten wilden we hem terugzien? Al deze informatie verwerkten we in het communicatieconcept.
In de offline communicatie komt de persoonlijkheid van Hubert écht tot leven. Dit was misschien wel het leukste onderdeel van het hele traject: quotes verzinnen van de fictieve gastheer. Overal hoor je de stem van Hubert terug en op de gekste plekken kom je zijn levendige persoonlijkheid tegen. Bij de entree, in de wandelgangen, op je nachtkastje, en ja, zelfs onder de douche. Niet in levende lijve natuurlijk, maar in de vorm van bite sized quotes.
Hubert zit nooit om een antwoord verlegen. Daarom bedachten we een heel arsenaal aan quotes. Een deel van die quotes werd gebruikt voor de offline-branding. Een ander deel voor de Facebook campagne, zodat Hubert’s persoonlijkheid ook online vorm kreeg. Zoals je ziet in het voorbeeld hiernaast.
Hotel Hubert heeft geen receptionisten zoals in een ‘normaal’ hotel. In plaats daarvan werken er hosts die rondlopen in de fraai gestylede lobby (check die liften dan!). Ze dragen geen uniform, maar zijn te herkennen aan een naambordje. Er is ook geen receptie, maar je kan inchecken bij een groot scherm.
Dat vraagt natuurlijk wel wat van de gastheren en -vrouwen. Dus verzorgden wij een personeelstraining voor de hosts. Om ze alvast aan Hubert en zijn funky stijl te laten wennen. Want gastheerschap à la Hubert vereist een proactieve en positieve instelling. Of zoals Hubert het zelf zou zeggen: ’treat your guests as if you are welcoming them into your own home’.
Heb jij ook behoefte aan een compleet uitgewerkt communicatieconcept? Lees hier wat we voor je kunnen doen. Of nodig Guyon uit voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijn mag ook.