Converseren met een conceptuele chatbot

Zorgverzekeringen zijn niet bepaald sexy. En met al die dekkingen en keuzes voelt het samenstellen van een pakket bijna alsof je een kubus van Rubik aan het oplossen bent. Best fijn dus als je wordt bijgestaan met persoonlijk advies. En hoe kan dat beter dan via een chatbot?

Zilveren Kruis vroeg ons om het concept te maken voor een conversational interface. We keken naar de concurrentie en haalden input op uit de organisatie zelf. Dit alles vertaalden we naar twee concepten: een funnel die volledig conversational is en een hybride vorm waarbij de gebruiker op het juiste moment de juiste informatie krijgt. De laatste variant sloot het beste aan op het product statement, de doelgroep én de wensen van de stakeholders. De keus was dus snel gemaakt.

Test een-twee-drie

Een tof concept, maar werkt het ook? Snapt de gebruiker het? Aan onze collega’s van Milkshake de taak om een chatbot te testen, zonder dat er een daadwerkelijke chatbot is. Met behulp van Landbot en Invision konden we een realistisch prototype bouwen. En zelf zaten we een kamertje verderop achter de knoppen om op het juiste moment het juiste advies te typen.

Lekker aan het handje

De gebruikers begrepen nog niet alles, maar de meesten vonden het prettig dat ze door de funnel werden gegidst. Ook de eerlijke, proactieve hulp werd gewaardeerd. Goede geluiden dus.

En nu?

Onze opdracht is hiermee voltooid, maar die van het Zilveren Kruis begint nu pas. Gewapend met een uitgewerkt concept en de mening van de gebruiker gaat Zilveren Kruis intern bepleiten of er een uitrol komt. Dus wie weet sluit jij eind dit jaar je zorgverzekering wel af met de hulp van een chatbot. We houden je op de hoogte!

 

 

Samen met…
IncentroMilkshakeResoluutSoda studio

Wat we ook deden

Onze favoriete fictieve collega

Hoe we onszelf aan een creatief communicatieconcept hielpen

Een mega menselijke chatbot voor Simyo

Hoe we deze telecomprovider aan een digitale medewerker hielpen