CoronaCheck: UX writing voor de meestgebruikte app van het land

Nadat Tobias CoronaMelder onder handen nam, was de beurt nu aan Dave. Hij boog zich over de UX writing van CoronaCheck. Je weet wel, de app waarmee Nederlanders in tijden van corona een festival of een terrasje kunnen pakken. En weer op reis kunnen. Aan de schrijf voor een miljoenenpubliek! Open boek als-ie is deelt Dave zijn ervaringen met liefde.

Voor ik de diepte in ga sta ik even kort stil bij wat CoronaCheck doet. In de app zet de gebruiker een vaccinatie- of testuitslag om in een QR-code. Die wordt gescand om toegang te krijgen tot locaties of activiteiten. Ook kun je met de app op reis. 

Veel hooi op de vork

De app werd voor het eerst gebruikt tijdens test-evenementen, waar zo’n 200.000 bezoekers mijn teksten te lezen kregen. Na de bredere uitrol lazen zelfs miljoenen gebruikers mee. Het belang van korte, krachtige UX writing was dus belangrijker dan ooit.

 

Vrienden vragen mij weleens naar UX writing. Een vaak gehoorde opmerking: maar in zo’n app zitten toch maar een paar schermen? Nou, niets is minder waar. Voor CoronaCheck ging het toch al gauw om 100 schermen. Schermen waarop we stuk voor stuk gebruikers door een proces leiden dat ze nog nooit eerder hebben doorlopen. Tel daar het printportaal voor mensen zonder smartphone en alle veelgestelde vragen bij op en dan zie je pas hoe microcopy een macro impact heeft.

img

Easy does it

Voor kraakheldere copy is doorlopend testen cruciaal. Zo liepen we er in het eerste ontwerp tegenaan dat de gebruiker veel verschillende codes op z’n bordje kreeg. De belangrijkste code in de app is de code die de gebruiker na een negatieve test van de testlocatie krijgt. Die noemden we eerst de unieke code. Best verwarrend. “Een code is toch altijd uniek?” Tsja, daar had deze gebruiker wel een punt.

 

Dus ging ik op zoek naar een alternatief. Het liefst eentje die lekker concreet is. Want wat is nou de actie die verbonden is aan de code? Neem bijvoorbeeld een verificatiecode, dat is een code waarmee je verifieert. En met een activatiecode activeer je iets. Wat doe je hier? Hier haal je met de code je testuitslag op in de app. Een ophaalcode dus. Eureka!

Testen is het devies

Het gouden ei vinden geeft veel voldoening. Toch leerde dit project mij dat je nooit kunt vertrouwen op aannames. Neem het voorbeeld hieronder.

img

Uit een test met 65+-ers bleek het volgende: op een van onze schermen stond de tekst: ‘En zorg dat je QR-code binnen 40 uur gecheckt is aan de deur’. Voor een deel van de 65-plussers was de term ‘aan de deur’ niet duidelijk. Bedoelen we bij mensen thuis aan de deur of wordt de ingang van het evenement bedoeld?

 

Het tweede natuurlijk. Dat dit mogelijk verwarring zou scheppen was nooit in mij opgekomen! Maar toen ik er met een andere bril naar keek vond ik het wel begrijpelijk. Dus heb ik dit meteen aangepast naar ‘bij de ingang’.

Aannames? Daar kun je nooit op vertrouwen.

img

CoronaCheck gaat internationaal

Eind juni volgde de grootste update van CoronaCheck, met twee nieuwe features: het vaccinatiebewijs én een aparte reismodus. De gebruiker kreeg nu ook een QR-code om internationaal te reizen. Een moment waar heel het land smachtend naar uitkeek.

 

Je begrijpt: dat had veel voeten in de aarde. En grote impact op hoe we de app tot dat moment hadden opgebouwd. De copy moest flink over de kop, van de onboarding tot de bevestigingsmeldingen. En dat moest ook pijlsnel vertaald worden. Daardoor kwam er veel druk op mijn native collega’s te liggen. Zij verdienen zeker een pluim voor hun inzet. Samen toverden we de app in 2 weken tijd om van een test-app in een reis-app!

Een secuur werkje

Nooit eerder werkte ik aan een project waar je continu zo kort op de actualiteit zit. Dit gaf natuurlijk uitdagingen. Wetgeving kon kort dag veranderen, waardoor ik regelmatig als de brandweer tekstaanpassingen moest doen. Een minuscule aanpassing kan al veel effect hebben, op verschillende uitingen. Belangrijk dus het hoofd koel te houden en de concentratie te bewaren.

 

Al met al een hele gave ervaring om aan dit uitdagende project van de overheid te werken. Dankzij CoronaCheck kunnen nu al veel Nederlanders van een welverdiende zomervakantie genieten. Hopelijk helpt de app het land ook de komende maanden uit de crisis!

img

Dave houdt – naast woordgrappen – ook van heerlijk heldere taal. UX writing ligt daarom helemaal in zijn straatje. Meer weten? Stuur een berichtje

Wat we ook deden

Een stem voor the good guys of the internet

Domeinenveiler Dan wil de duistere domeinenwereld transparanter en toegankelijker maken. Hoe vang je dat in een brand voice?

The brand voice of the Netherlands

Zo gaven we ons kleine kikkerlandje een stem voor het wereldtoneel.