KPN’s thema ‘veiligheid’ een podium geven met blogs

Online veiligheid is belangrijk voor KPN. Een speciaal security-team houdt zich 24/7 bezig met het opsporen, oplossen, voorkomen en controleren van internetcriminaliteit zoals phishing. Veel klanten weten niet dat KPN zo bezig is met hun online veiligheid. Er zit een gat tussen de identiteit en het imago van KPN. Daarom kregen wij de vraag om blogs over cyber security te schrijven en zo het gat te dichten. Roger that!
Eerst snappen, dan schrijven

De blogonderwerpen gingen van heel bekend – zoals phishing – naar relatief onbekend, zoals deepfake. Om als expert te kunnen schrijven over deze onderwerpen, doken we vol overgave in de materie. We gebruikten verschillende bronnen: van overheidswebsites tot Tegenlicht-afleveringen en van fraudehelpdeskblogs tot Zondag met Lubach-fragmenten. Deze bak aan informatie structureerden we aan de hand van overkoepelende thema’s, waardoor elke blog een vaste structuur kreeg. Lekker overzichtelijk en consistent.

Communicatiestijl: niet je moeder, maar je grote broer

Samen met KPN zochten we naar de rol die de telecomprovider wil aannemen in dit onderwerp. Moeten de blogs – naast informerend – belerend zijn waarbij KPN met een vingertje naar de lezer wijst, zo van: ‘Je mag nooit meer in je leven cookies accepteren’? Dat leek wat heftig en ook niet passend bij het merk dat verbinden als speerpunt heeft in de positionering. Daarom kozen we voor de adviserende rol. Dus niet je moeder die zegt dat iets niet mag, maar wel je grote broer die je aan het denken zet over de voors en tegens.

De promotiekanalen: social en e-mail

Om heel Nederland – want dat was de doelgroep – te laten weten dat cyber security een belangrijke rol speelt binnen KPN, werden de blogs gedeeld op social media (Insta en FB) en in nieuwsbrieven. Op social is er werden er zowel organische als betaalde berichten en stories ingezet.

Social resultaten: hoge completion rate en click through rate

Op Instagram en Facebook draaide een cyber security campagne. In deze korte video’s werd doorgelinkt naar de blogs. Gemiddeld keek 70% van de mensen de video’s volledig af. Deze completion rate (fancy word) ligt hoger dan bij andere KPN-video’s. 2,3% van de kijkers klikte door naar de blog, wat volgens KPN een ‘uitzonderlijk hoog percentage is’ voor een dergelijke social campagne. Dus.

Blogresultaten: ruim 300.000 lezers

Bij elkaar opgeteld zijn de blogs 313.501 keer bezocht. Het aantal pageviews ligt hoger dan het aantal page visits, wat betekent dat bezoekers terugkeren naar de blogs om er meerdere keren over te lezen. Cyber security blijkt een relevant thema. Vooral de blogs over helpdeskfraude, cookies en veilig online shoppen scoorden goed qua bezoeken en interactie.

img

Heb jij ook een onderwerp waar we voor jou in kunnen duiken? Neem dan contact op met Lisette via lisette@mrkoreander.nl.

Wat we ook deden

De toekomst van gezondheid is persoonlijk

Een merk dat helemaal draait om jou en je gezondheid.

Een stem voor the good guys of the internet

Domeinenveiler Dan wil de duistere domeinenwereld transparanter en toegankelijker maken. Hoe vang je dat in een brand voice?