Luba biedt vooral vacatures voor praktische beroepen, denk aan magazijnmedewerkers, heftruckchauffeurs en monteurs. Zo’n doelgroep vraagt om heldere communicatie, zonder jargon en poespas. Maar wél met een persoonlijke en menselijke touch. Hoe dat ongeveer klinkt? In 3 woorden: vriendelijk, duidelijk en bewust. In een uitgebreide merk & brand voice guide legden we dit verder vast.
We verdiepten ons in de doelgroep door mee te luisteren met sollicitaties. Zo konden we ze beter aanspreken in hun eigen taal. Met ‘werk’ in plaats van ‘banen’ bijvoorbeeld. Want zo zeggen ze het zelf ook.
Ook de voordelen die Luba op haar website communiceert hebben we herschreven. Voorheen waren die deels gericht op werkgevers, nu spreken ze alleen de sollicitant aan. Want die staat altijd op 1 bij Luba.
Via de conversational interface is online solliciteren bij Luba zo gepiept. Maar daar zit ongemerkt een hele structuur achter. Voordat we in de pen klommen voor de dialogen, maakten we een schets van alle mogelijke scenario’s. Eerst de meest voorkomende, daarna de bijzondere gevallen. En niet schrikken, dat ziet er dan zo uit:
Ons denkwerk achter de schermen, waar de gebruiker natuurlijk niets van merkt als die solliciteert op een vacature.
Voordat je solliciteert, checkt Luba via handige selectievragen of het werk bij je past. Heb je niet het juiste rijbewijs of wil je niet vroeg opstaan? Dan stelt de conversational vriendelijk een andere voor, om teleurstelling te voorkomen en zoeken naar werk te blijven stimuleren.
Die selectievragen konden trouwens wel wat menselijkheid gebruiken. De oude bevatten veel woorden die ze onnodig lang en ingewikkeld maakten. Dus goten we die ook in een conversational jasje.
De Over ons pagina toverden we om tot uithangbord van Luba’s visie en persoonlijke werkwijze. In krachtige statements, met alle kernwaarden erop en eraan. Maar de rest van de website ademt die waarden natuurlijk ook uit.
De nieuwe website voorzien van onze persoonlijke touch gaat al behoorlijk lekker. Met name op mobiel is de conversie flink toegenomen. De conversational wordt momenteel uitvoerig getest voor een gedeelte van de vacatures, maar zal naar verwachting deze zomer voor alle vakgebieden worden uitgerold!
Samen met Resoluut, Soda Studio
Wil je ook persoonlijker praten met je doelgroep? Mail Lucia, want naast het ontwikkelen van gesprekken voert ze die ook graag!