Een mega menselijke chatbot voor Simyo

Een chatbot bouwen an sich is al een pittige klus. Een chatbot bouwen voor het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland al helemaal. Maar dat is precies wat we gedaan hebben voor Simyo. De sim-only aanbieder wilde de klantenservice aanvullen met een conversational interface om de meestgestelde vragen af te vangen. En zo geschiedde.
Personality goes a long way

De ingrediënten voor een goede persoonlijkheid waren er al. Simyo had net een nieuwe brand voice. Aan ons de taak om die te vertalen naar een stem van een chatbot. Een gesprek met een merk is immers niet hetzelfde als een gesprek met een ‘persoon’. Daarbij heeft de bot een heel specifiek doel. Sam heeft een eigen persoonlijkheid en manier van praten. Tegelijkertijd is Sam onderdeel van het merk Simyo. Sam en Simyo zijn overduidelijk familie van elkaar – zoals een kind op z’n ouders lijkt.

 


Een gezonde dosis humor op z’n tijd geeft Sam een eigen persoonlijkheid. 

 

 

Veelgestelde vragen

Het idee was om de 30 meestgestelde vragen te laten beantwoorden door Sam. Dus zochten we uit welke dat waren. En formuleerden er een antwoord op. Dat antwoord goten we in een conversatie. We schreven dus letterlijk de dialogen uit. En dat ziet er zo uit.

 


Niet goed te lezen, maar zo bedachten wij op elke vraag een gepast antwoord.

 

 

Onderwijzen

Toch is het niet zo dat de chatbot meteen vanuit de startblokken een CITO-score van 450 haalt. Je moet ‘m namelijk eerst ’t een ’t ander leren. Trainen, zeg maar. Laat je ‘m twaalf schoenen zien, dan moet hij numero dertien zelf herkennen, als het ware. Daarom vroegen we Sam het hemd van het lijf. Antwoorden die ‘ie niet wist? Die voerden we meteen in. Al doende leert men Sam.

 


Even om hulp vragen: zo leert de chatbot en voorkom je ergernissen.

 

 

Trotse ouders

 

 

En dan is het eindelijk zover. Sam ziet het levenslicht. 1 op de 10 mensen die op de pagina van de klantenservice terecht komt, krijgt Sam te zien. Nu nog een tijdje trainen en dan kunnen de zijwieltjes eraf. Voor Simyo was het alvast genoeg reden om er een geboortekaartje uit te gooien.

 


Nu wachten tot Sam groot en sterk genoeg is om voor iedereen te bewonderen. Kan nooit meer lang duren.

 

Wil je Sam zelf bewonderen?

Kijk dan op simyo.nl/klantenservice.

Wat we ook deden

On-brand content voor slimme betaaloplossing

Hoe wij FINN helpen het IoT landschap op te schudden.

Modern IKEA Family

Zo maakten we de IKEA Family onboarding een warm bad.