Hoe we de merknaam Bolster bedachten

TL;DR

Voor e-learning platform SAM Safety creëerden we een nieuwe merkidentiteit. Van een meeslepend merkverhaal tot een splinternieuwe naam. Maak kennis met Bolster Safety.
Van een safety tool naar een learning tool. Van de haven naar de industrie in bredere zin. En van Nederland naar de Europese markt. Het e-learning platform SAM Safety is sinds de lancering flink veranderd. Daardoor is de huidige identiteit -zeker met het oog op de ambities voor de komende jaren- te krap geworden. Aan ons de taak een nieuwe merkidentiteit te creëren. Van nieuwe naam tot merkverhaal.

Grip krijgen op de nieuwe identiteit

Eerst spraken we met een aantal mensen in en rond de organisatie. Samen keken we hoe het merk was veranderd en waar het in de toekomst naartoe leek te gaan. Met deze gesprekken als uitgangspunt stippelden we drie richtingen uit voor een nieuwe merkidentiteit. Per richting bedachten we een kloppende rationale en tien goed passende namen. Samen met de stakeholders brachten we dit terug tot één richting en een shortlist van de zes beste namen. De gekozen richting vertaalden we naar aangescherpte merkwaarden: modern, groots, altijd in ontwikkeling en no-nonsense.

 

img

Er kan maar een naam de winnaar zijn

Welke naam was nou het beste? Die vraag konden we niet alleen beantwoorden. Daarom schakelden we onze research collega’s van Milkshake in. Zij deden interviews met klanten, verspreidden vragenlijsten door de Rotterdamse haven en gingen zelfs de straat op om te guerrilla testen. Zo kwamen we tot de ene naam die het moest worden: Bolster.

Bolster?

De naam Bolster vertelt waar het merk voor staat: voortdurend beter worden en doorontwikkelen. Het komt van het Engelse werkwoord to bolster, dat ondersteunen, opkrikken of verbeteren betekent. Dit geldt voor de mensen op de werkvloer, die dag in dag uit op het platform trainen. Maar ook voor het management dat concrete handvatten nodig heeft om de vakkennis in het team op peil te houden. Wat gaat er goed? Waar liggen de verbeterpunten? Wie heeft er extra training nodig?

Een passend plaatje

Terwijl wij ons over de merknaam en het merkverhaal bogen, creëerde Resoluut een nieuwe visuele identiteit die naadloos aansluit op de nieuwe merkwaarden. Het resultaat mag er wezen. De nieuwe merkidentiteit klinkt en oogt zoals bedoeld. Helemaal passend bij waar het merk nu voor staat, zonder de toekomst uit het oog te verliezen.

img

Ook op zoek naar een (nieuwe) merknaam? Of mag de gehele merkidentiteit wel eens onder handen genomen worden? Nodig Tobias uit voor een kop koffie en een goed gesprek.

Wat we ook deden

Van step tot app: zo maakten wij het merk Dott

Met een levendige merkpersoonlijkheid helpen we deze startup Europa te veroveren.

Wij ontwierpen de Albert Heijn brand voice

De nieuwe brand voice van Albert Heijn

Binnen 3 weken een brand voice voor de belangrijkste touchpoints.