Van step tot app: zo maakten wij het merk Dott

TL;DR

Of we een merk konden bedenken voor een compleet nieuw bedrijf? Jazeker. Voor startup Dott zetten we een levendige merkpersoonlijkheid neer. Ook bedachten we de naam, maakten we de brand voice en deden we alle UX writing. Dit alles leverde ons een prestigieuze Red Dot Award op!
Dott is een nieuwe micromobility startup. Met haar elektrische steps (en binnenkort ook fietsen) biedt ze een makkelijke en snelle manier om je te verplaatsen binnen Europese steden. Het ambitieuze bedrijf wil iedereen aan het steppen krijgen en zo onze binnensteden bevrijden van auto’s en luchtvervuiling. Wij hielpen deze new kid on the block aan een passende merkpersoonlijkheid die we overal doorvoerden. Van step tot app. En alle touchpoints daartussen. Hadden we al ambitieus gezegd?
Dit is Dott

Het verkeer in menig Europees metropool is nogal frustrerend. Vertraagde bussen, stampvolle trams en eindeloze files kosten mensen veel tijd. Dott biedt hier een oplossing voor. Vind één van de dockless elektrische stepjes of fietsen bij jou in de buurt, unlock ‘m met de app en neem de snelste route naar je bestemming. Of je nou forenst, bij een vriend op bezoek gaat of de stad verkent – Dott staat voor je klaar. Dag en nacht. Weer of geen weer. 

Nieuw merk, who dis?

De oprichters vroegen ons of we een merkidentiteit van de grond af aan konden opbouwen. Het idee was er – verder nog niets. Samen met zusjes Soda studio en Resoluut bedachten we het hele merk. Een gouden kans, natuurlijk!

Het begint met strategie

We kozen voor een merk dat het bedrijf direct neerzet als serieuze speler. Eentje die snapt hoe mensen zich door een stad (willen) verplaatsen, namelijk kriskras door buurten en straten. Lekker snel, lekker efficiënt en heel leuk. Want zo zie je nog eens wat. Dott helpt mensen van A naar B naar C. Dit is de basis voor de naam, brand voice en UX writing.

Een nieuwe naam

Als je Dott gebruikt beweeg je je van de ene stip op de plattegrond naar de andere. Je stippelt zelf je route uit. De naam Dott is gebaseerd op de reis die je aflegt, of gaat afleggen. Dott is de perfecte sidekick voor je volgende avontuur. The Robin to your Batman.  

 

Naast de naam, bogen we ons ook over de slogan die in een paar woorden het doel, de vibe, en de functie van Dott moet uitdrukken. Dat is een heel takenpakket voor een paar woordjes. En zoals ieder copywriter kan beamen zijn juist deze kortste stukjes tekst vaak het lastigst. Het hele Koreanderteam werd ingezet voor deze taak, tot uiteindelijk de perfecte slogan uit de pen rolde: let’s roll. Simpel, duidelijk en hartstikke catchy. 

 

 

 

Hoe klinkt Dott

Het merk is speels, stoer en betrouwbaar, maar het moet ook vooral plezier uitstralen. Voor dit vrolijke type bedachten we een brand voice die zo klinkt: outgoing, reliable, transparent en vibrant (hadden we al gezegd dat alles in het Engels moest?). Het is een stem die klinkt alsof je tegen een vriend praat; het type dat je meeneemt naar toffe feesten maar er ook voor zorgt dat je aan het eind van de avond weer veilig thuiskomt. Iemand waar je op kan bouwen dus. Hoe dat klinkt? Zo bijvoorbeeld. 

 

 

Dott is de ideale sidekick voor elk avontuur – the Robin to your Batman

Van step tot app

Daarna was het nog de kwestie om deze stem terug te laten komen in elke touchpoint. Web, app, step. We vertaalden de kenmerken van de brand voice door in duidelijke regels. Schrijf korte, duidelijke zinnen, want de gebruiker heeft altijd haast. Geen lege beloftes, maar klare taal. En daarnaast mocht het plezier er soms ook van afstralen – maar ook weer niet te overdreven.

 

 

 

 

img

Brand voice tot in de puntjes

Naast alle webcopy en UX writing namen we een heleboel andere touchpoints onder handen. Zo schreven we de instructies die op de step geplakt zitten. We voorzagen reclamemateriaal van tekst. En bedachten ook de namen van promocodes, om een paar dingen te noemen.

img


Een Red Dot voor Dott

We zijn ontzettend trots op het merk dat we hebben neergezet. En wij zijn niet de enige die er zo over denken. Ons werk voor Dott is bekroond met een prestigieuze designprijs. Samen met Resoluut, Soda en Dott wonnen we namelijk een Red Dot Design Award in de categorie Apps -Transport & Public sector! Dat is een hele mond vol, maar het is vooral heel erg tof.

img

Wil jij ook een merk waar de mensen van gaan houden? Natuurlijk wil je dat. En goed nieuws: wij helpen je er graag bij. Nodig Manon uit voor een kop koffie en een goed gesprek.

Wat we ook deden

De app zonder naam van Vermaat

Hoe we de horecaspecialist hielpen met hun merkontwikkeling

De Bolster merknaam uitgedacht

Hoe we de merknaam Bolster bedachten

Het verhaal van het merk dat uit zijn jasje groeide.