De Rabobank heeft een kunstcollectie om u tegen te zeggen. Vroeger was deze deels te bewonderen in de Kunstzone op het hoofdkantoor in Utrecht. Alleen moest deze expositieruimte verdwijnen. Hoog tijd dus voor een online onderkomen waarmee de Rabobank haar collectie echt met iedereen kan delen.
Samen met onze zusjes Resoluut, Soda studio en TouchTribe creëerden we een digitale kunstervaring die recht doet aan de rijkheid van de Rabo Kunstcollectie. Daar waren niet alleen kekke designs en een strakke gebruikerservaring voor nodig, maar ook heldere teksten die de bezoeker vertellen naar wie en wat ze kijken. Van toelichtingen bij tentoonstellingen tot kunstenaarsbio’s en kunstwerkbeschrijvingen.
Het beschrijven van kunstwerken was onze grootste uitdaging. Want was is nou de beste manier? Onze nekharen gaan overeind staan als iemand anders voor ons invult wat we zien of moeten zien. Helemaal als het om abstracte kunst gaat. Is de definitie van abstractie niet ‘iets zonder herkenbare voorstelling’? Ook maak je kunst ontoegankelijk als je de toeschouwer gelijk een mening opdringt. Tijd om bestaande teksten dus eens goed onder handen te nemen.
We hebben onze teksten zo objectief mogelijk gehouden. Alles wat maar naar een mening riekte lieten we weg. Zinnen als: ‘Je ziet hier een metafoor van onze schepping’ of ‘Dit werk laat je verbaasd achter’ wezen we de deur. Ons doel was alles ‘toegankelijk, informatief en levendig’ te schrijven. Onze teksten bieden een kijkkader. En geven antwoord op vragen als: vanuit welke gedachte maakte een kunstenaar een kunstwerk? En hoe verhoudt het zich binnen het oeuvre van de kunstenaar?
De website van de Rabo Kunstcollectie is zo precies geworden wat we voor ogen hadden: een online museum waar je als bezoeker wilt blijven ronddwalen. Van kenner tot leek: iedereen kan er wat halen. Niet alleen qua beeld, maar ook zeker qua tekst.
persoonlijke kunstenaarsbio's
toegankelijke kunstwerkbeschrijvingen
digitale exposities