De nieuwe brand voice van Albert Heijn

TL;DR

We vertaalden de merkwaarden van Albert Heijn naar een brand voice voor de online bezorgservice; de stem waarmee het merk nu communiceert. Dat deden we samen met vijf andere bureaus, in een intensieve sprint van drie weken. Ieder vanuit zijn kracht.

De uitdaging: in drie weken een brand voice

De Albert Heijn. Al 130 jaar de vriendelijk blauwe supermarktketen, van en voor ons allemaal. Met misschien wel de allerbreedste doelgroep van Nederland. In samenwerking met TBWA bedacht de Zaanse grootgrutter een nieuwe identiteit. Aan ons de taak om hier een passende brand voice bij te ontwikkelen. En die toe te passen op de belangrijkste touchpoints van de online bezorgservice. Oh, en of dat ook even in drie weken tijd kon.

Strakke samenwerking

Tijdens de hele customer journey met een herkenbare stem communiceren, in een even herkenbaar design. Die wens vroeg om een grootse aanpak. En dus gingen we in totaal met zes bureaus aan de slag: een machtige samenwerking tussen Lucas & Mallee, Yourzine, TBWA, IceMobile, Soda en Mister Koreander.

Hoe? Door de wasstraat

Bij de kick-off was het dan ook behoorlijk druk. Samen werkten we een complete customer journey uit. Van het allereerste online contact met de consument tot de evaluatiemail na afloop. Hieruit kozen we de belangrijkste touchpoints van het online boodschappen doen, die we herschreven in de kersverse tone of voice. De verschillende bureaus namen het design voor hun rekening, wij schreven er alle copy voor.

img

Customer journey

Eén uiting per post-it, hangend bij de juiste touch point aan de muur. De uitingen met de meeste stemmen werken we verder uit in de wasstraat, met concrete copy voorbeelden.

Ons zusje Soda bewaakte ondertussen het proces van A tot Z, zodat alle bureaus zo efficiënt mogelijk konden samenwerken. Om tot een optimaal eindresultaat te komen werkten we in een loop: samenkomen, werk verdelen en vanuit eigen specialismes ideeën uitwerken. En repeat. Meerdere kapiteins op één schip? Dat ging hier dus dikke prima.

Hoe klinkt Albert Heijn nu?

Albert Heijn communiceert luchtig, toegankelijk en persoonlijk. Verder praat Albert Heijn op een manier die iedereen begrijpt. En hij schrijft zoals hij praat. Een benaderbare vriend dus. Zeg maar Appie hoor.

Albert Heijn praat op een manier die iedereen begrijpt. En hij schrijft zoals hij praat.

Investeren in een verfijnde stem

Tijdens de eindpresentatie zagen 50 enthousiaste medewerkers het belang in van een consistente brand voice. En dus vroeg Albert Heijn ons hier verder op voort te borduren. Het project kreeg dus nog een staartje in de vorm van een reeks interactieve workshops. Hierin leerden we iedereen die namens Albert Heijn communiceert volgens de nieuwe brand voice te schrijven. Van online marketeers tot medewerkers van de klantenservice. Wordt vervolgd…

 

 

alt

Wil je ook zo’n lekkere brand voice? Lees hier wat we voor je kunnen doen. Of nodig Manon uit voor een kopje koffie en een goed gesprek. 

Wat we ook deden

title

Communicatieconcept voor een kersvers hotel

Op elk touchpoint klinkt de gastvrijheid van Hubert door.

title

Winkelen zonder kassa of pinpas met Tap to go

Met deze app hoef je nooit meer langs de kassa.

title

Strijdplan voor het sympathieke Telfort

En haar leger aan schrijftalent - Leestijd 5 minuten.