Een agile campagne voor de KRO-NCRV

TL;DR

We vertaalden een online concept van de KRO-NCRV naar een interactieve campagne voor jonge vrouwen. We maakten content voor verschillende kanalen en bleven die steeds testen en verbeteren. Zo trokken we 50.000 bezoekers naar onze website.
De uitdaging: breng het online format Spoorloos Dilemma’s onder de aandacht van jonge vrouwen

Al een kwart eeuw stemmen bijna 2 miljoen mensen wekelijks hun tv af op Spoorloos, de zoektocht naar verdwenen familieleden en bekenden. Veelal oudere kijkers. Om een jongere, vrouwelijke doelgroep te bereiken bedacht de KRO-NCRV het format Spoorloos Dilemma’s. Korte, interactieve Spoorloos-verhalen in tekst en beeld, waar je in een paar minuten doorheen klikt.

Content marketing met een gemixt team

Mooi concept. Check. Maar hoe bereik je de doelgroep van jonge vrouwen? Daar hielpen wij de KRO-NCRV een handje. Met een content marketing campagne wilden we de Spoorloos Dilemma’s in de markt zetten. En dat deden we niet alleen. Een team met onze content creatief en designers gekoppeld aan hun redacteuren en marketeers werkte een maand lang intensief samen.

Een campagne die samenkwam in de hashtag #watzoujijdoen

Bij Spoorloos Dilemma’s verplaats je in moeders. Wat waren hun afwegingen om een kind af te staan? En wat zou jij doen, als je in hun schoenen stond? Dit vertaalden we naar #watzoujijdoen. Deze hashtag koppelden we aan een stelling die de situatie van de moeder samenvatte. Dit vormde een vraag die het inlevingsvermogen van de doelgroep prikkelde. Uiteindelijk lieten we #watzoujijdoen op verschillende manieren terugkomen in al onze contentvormen.

Testen en meten en testen en meten – dat was het mantra.

Ieder kanaal zijn eigen content

Omdat de doelgroep zich online natuurlijk op allerlei plekken begeeft, maakten we kanaalspecifieke content. We focusten ons op Facebook en Instagram. Maar we bereikten de doelgroep ook via display advertisements, een nieuwsbrief en zelfs een videospotje

Testen en meten en testen en meten

Alle contentvormen testten we gelijk. Elke dag dezelfde methode, elke dag nieuwe inzichten. Wat wel aanslaat, en wat niet. Zo werkten we stapje voor stapje naar een waterproof contentstrategie voor een groter bereik. Agile content marketing noemen we dat.

Agile maakt iedereen slimmer

De redacteuren en marketeers van de KRO-NCRV hadden nooit eerder agile gewerkt. De campagne zorgde daarom voor veel kennisdeling. De redactie die van de marketing-afdeling leerde en vice versa. Meer weten en elkaar helpen zorgde voor enthousiaste medewerkers. Die elkaar na het afloop beter wisten te vinden dan voorheen. Zo had deze agile content marketing campagne dubbel succes: het massaal bereiken van de doelgroep en het agile savvy maken van de KRO-NCRV.

150.000

mensen bereikt op Instagram

224.000

mensen bereikt met een videospotje

450.000

mensen bereikt op Facebook

50.000

bezoekers op de website van Spoorloos Dilemma's

Wat we ook deden

title

Winkelen zonder kassa of pinpas met Tap to go

Met deze app hoef je nooit meer langs de kassa.

title

Strijdplan voor het sympathieke Telfort

En haar leger aan schrijftalent - Leestijd 5 minuten.