Zo maakten we kunst toegankelijk voor iedereen

TL;DR

Omdat de expositieruimte van de Rabobank verdween, vroeg de bank Makerstreet een digitaal onderkomen voor hun prachtige kunstcollectie te maken. Wij namen de teksten voor onze rekening: van kunstenaarsbio’s tot kunstwerkbeschrijvingen. Het resultaat: een museum om in te verdwalen.
De uitdaging: creëer een digitale beleving van de Rabo kunstcollectie die de kunst voor iedereen toegankelijk maakt

De Rabobank heeft een kunstcollectie om u tegen te zeggen. Vroeger was deze deels te bewonderen in de Kunstzone op het hoofdkantoor in Utrecht. Alleen moest deze expositieruimte verdwijnen. Hoog tijd dus voor een online onderkomen waarmee de Rabobank haar collectie echt met iedereen kan delen.

Een online museum om in te verdwalen

Samen met onze zusjes Resoluut, Soda studio en TouchTribe creëerden we een digitale kunstervaring die recht doet aan de rijkheid van de Rabo Kunstcollectie. Daar waren niet alleen kekke designs en een strakke gebruikerservaring voor nodig, maar ook heldere teksten die de bezoeker vertellen naar wie en wat ze kijken. Van toelichtingen bij tentoonstellingen tot kunstenaarsbio’s en kunstwerkbeschrijvingen.

Hoe kunst vooral niet beschreven moet worden

Het beschrijven van kunstwerken was onze grootste uitdaging. Want was is nou de beste manier? Onze nekharen gaan overeind staan als iemand anders voor ons invult wat we zien of moeten zien. Helemaal als het om abstracte kunst gaat. Is de definitie van abstractie niet ‘iets zonder herkenbare voorstelling’? Ook maak je kunst ontoegankelijk als je de toeschouwer gelijk een mening opdringt. Tijd om bestaande teksten dus eens goed onder handen te nemen.

De kunst van kunst beschrijven

We hebben onze teksten zo objectief mogelijk gehouden. Alles wat maar naar een mening riekte lieten we weg. Zinnen als: ‘Je ziet hier een metafoor van onze schepping’ of ‘Dit werk laat je verbaasd achter’ wezen we de deur. Ons doel was alles ‘toegankelijk, informatief en levendig’ te schrijven. Onze teksten bieden een kijkkader. En geven antwoord op vragen als: vanuit welke gedachte maakte een kunstenaar een kunstwerk? En hoe verhoudt het zich binnen het oeuvre van de kunstenaar?

Een nieuw digitaal onderkomen voor de Rabobank kunstcollectie

De website van de Rabo Kunstcollectie is zo precies geworden wat we voor ogen hadden: een online museum waar je als bezoeker wilt blijven ronddwalen. Van kenner tot leek: iedereen kan er wat halen. Niet alleen qua beeld, maar ook zeker qua tekst.

40

persoonlijke kunstenaarsbio's

70

toegankelijke kunstwerkbeschrijvingen

3

digitale exposities

Wat we ook deden

title

Zorg voor het Zorgkantoor

Zorgkantoor Zilveren Kruis - Leestijd 7 minuten

title

Een agile campagne voor de KRO-NCRV

Spoorloos - Leestijd 7 minuten

title

Aan de top blijven is keihard werken

Simyo - Leestijd 7 minuten