Conversational & Chatbots

Maak van je merk geen monoloog

Of je nou iemand wegwijs maakt op je site, een vraag beantwoordt, of om een review vraagt. In feite is elk touchpoint een interactie. Hoe soepeler die interacties zijn, hoe fijner je merk wordt ervaren. En wat is de meest voorkomende en natuurlijke vorm van interactie? Juist, een gesprek. En that’s where a conversational interface comes in.

Hallo, met wie spreek ik?

Een conversational interface is dus het gesprek tussen de gebruiker en een digitaal product. Bijvoorbeeld een chatbot of voice assistant. Het ontwikkelen van vloeiende conversaties is een heus vakmanschap. Daarbij volgen we een gesmeerd proces waar verschillende expertises bij komen kijken.

 

Conversatie mapping

Het begint met het in kaart brengen van alle mogelijke interacties, ook wel conversatie mapping. We kijken op welke punten een gebruiker het gesprek aangaat met de conversational interface en schetsen waar nodig de gespreksscenario’s van begin tot eind uit.

Brand voice

Het praat natuurlijk een stuk makkelijker als je gesprekspartner ook een beetje persoonlijkheid heeft. We vinden die persoonlijkheid op het snijvlak van je doelgroep en je merkwaarden. En we geven ‘m een uniek stemgeluid: de brand voice.

Ontwerp

Tijdens de ontwerpfase schrijven we de conversaties uit, met de brand voice als uitgangspunt. Ook schrijven we variaties op de antwoorden van de conversatie. Want in een echt gesprek zeggen mensen ook niet elke keer hetzelfde.

Realisatie

Zodra de conversaties gereed zijn, testen we ze uitvoerig. We lezen ze hardop voor en waar het schuurt herschrijven we de vragen en antwoorden. Net zo lang totdat alle conversaties lekker lopen en natuurlijk aanvoelen.