UX Writing

Ik heb weinig tijd

Ik heb veel tijd

UX writing is het ontwerpen van het gesprek tussen een digitaal product en een gebruiker.

UX writing is het ontwerpen van het gesprek tussen een digitaal product en een gebruiker. Denk aan alle woorden die handelingen op websites, apps en andere interfaces duidelijker en makkelijker maken. Goede UX writing motiveert, begeleidt en geeft je als gebruiker een goed gevoel. Uitmuntende UX writing weet zelfs een glimlach op je gezicht te toveren waardoor je van het product gaat houden.

UX writing is het ontwerpen van het gesprek tussen een digitaal product en een gebruiker. Het zijn alle woorden en zinnen die de gebruiker aan de hand nemen en ‘m een duwtje in de juiste richting geven. We noemen deze woorden en zinnen ook wel microcopy. Micro, omdat je op mobiele interfaces weinig ruimte en dus weinig woorden tot je beschikking hebt.

Slechte UX writing kennen we allemaal. Denk aan een app die simpele stappen onnodig ingewikkeld maakt met vage teksten. Zonde. Want als deze teksten goed geschreven zijn hoef je nauwelijks na te denken en loop je soepel door de app. Maar hoe schrijf je simpele microcopy die iedereen begrijpt? Nou, door een diepgaand begrip van de gebruiker met taalgevoel te combineren. Zo zetten wij altijd de beste digitale ervaringen neer. Zowel voor whizzkids als voor je buurvrouw die nog steeds niet weet in welke winkelstraat de AppStore staat.  

UX writing is het ontwerpen van het gesprek tussen een digitaal product en een gebruiker. Kortom: alle woorden en zinnen die handelingen op websites en apps duidelijk en makkelijk maken. Denk aan het aanmaken van een account of het invullen van een belastingformulier. Het product van UX writing heet ook wel microcopy. Micro, omdat je op mobiele interfaces weinig ruimte en dus weinig woorden tot je beschikking hebt.

Als UX writers weten we hoe mensen websites en apps gebruiken: wat ze doen, welke informatie ze zoeken en hoe ze zich daarbij voelen. Voeg daar ons taalgevoel aan toe en je krijgt voor elke situatie het juiste woord. Door samen te werken met onderzoekers en designers zetten we de meest complete, bevredigende digitale ervaring neer. Van een soepele onboarding tot de call-to-action op een bestelpagina. 

Goede UX writing zorgt dus voor een product dat duidelijk en lekker in het gebruik is. UX writing bereikt het niveau uitmuntend als elk woord past bij de unieke stem van een merk: de brand voice. Zo herkent een gebruiker het merk zelfs in de kleinste stukjes tekst en gaat-ie het merk steeds meer vertrouwen. Superbelangrijk dus. Een brand voice ontstaat vanuit de essentie van je merk. We helpen je graag deze te vinden. 

De naam zegt het al. UX writing is het ontwerpen van het gesprek tussen een digitaal product en een gebruiker. Kortom: alle woorden en zinnen die handelingen op websites en apps duidelijk en makkelijk maken. Denk aan het aanmaken van een account of het invullen van een belastingformulier.

Steeds hebben gebruikers een ander doel, andere verwachtingen en een andere mindset. Als UX writer neem je de gebruiker bij de hand of geef je ‘m een duwtje in de juiste richting. Het product van UX writing heet ook wel microcopy, omdat je op mobiele interfaces vaak maar weinig ruimte en dus weinig woorden tot je beschikking hebt.

Net als in het echte leven
Vergelijk het met een offline winkel, waar je vriendelijk wordt begroet door een medewerker. Net op het moment dat je even je vragend om je heen kijkt. De medewerker helpt je en doet suggesties als je er open voor staat. Het resultaat? Blij verrast door de service naar buiten wandelen met een aankoop onder je arm. UX writing doet precies hetzelfde als de sympathieke medewerker, maar dan in de digitale wereld. Met goede microcopy op de juiste plek. Precies waar jij het wil, zonder dat je wist dat je het nodig had.

Een herkenbare stem
Goede UX writing zorgt dus voor een product dat duidelijk en lekker in het gebruik is. UX writing bereikt het niveau ‘uitmuntend’ als elk woord past bij de unieke stem van een merk, ook wel de brand voice genoemd. Zo herkent een gebruiker het merk zelfs in de kleinste stukjes tekst en gaat-ie het merk steeds meer vertrouwen. Superbelangrijk dus. Een brand voice onstaat vanuit de essentie van je merk. We helpen je graag deze te vinden.

Alles is een conversatie
De toegenomen interesse voor UX writing past precies bij de opkomst van conversational interfaces zoals chatbots en home assistants. Over een paar jaar praten we allemaal tegen onze apparaten. Maar ook bij deze interfaces is het belangrijk een menselijke ervaring neer te zetten. We praten namelijk liever met mensen dan met machines. En wie kan het beste een menselijke stem geven aan het digitale? Juist, de UX writer.

Wat we zoal aan UX writing doen

  • Interface voor web & app
  • Microcopy
Neem contact met ons op
img

Hoe zorg je voor een user experience als een glijbaan?

Juist, met UX writing. We vertellen je er alles over in onze whitepaper.

Lees hier onze whitepaper