Als je dit leest, hoeven we je in ieder geval niet te vertellen dat de arbeidsmarkt in de hens staat. Het is voor veel bedrijven een enorme opgave om goede mensen aan te trekken én vast te houden. Je bent dus niet alleen. En gelukkig is er dus een belangrijke knop waar je nog altijd aan kan draaien: je werkgeversmerk.
Employer branding zit ‘m in de positionering van je merk als werkgever. Want een werkgeversimago heb je toch wel, maar van binnenuit kan je er ook daadwerkelijk sturing aan geven. Het geheim? Je verhaal, je raison d’etre (vooral!) te delen met je medewerkers. Zodat zij weten waarom ze bij je werken. Zodat jij weet dat je het juiste vlees in de kuip hebt. En zodat de beste mensen in het veld bij je in de rij staan voor een baan. Machiavelli is er niks bij.
Maar da’s nog best hard werken. En als je waarden en doel als merk niet scherp zijn of onvoldoende beklijven, is dat een risico voor je werkgeversmerk. En, tsja… Hoe pak je het eigenlijk aan?
Wat alvast niet helpt: als merk alleen oog hebben voor je klanten en je ogen sluiten voor je team. Door je merkbeleving met hetzelfde enthousiasme binnenshuis door te voeren, raak je je team recht in het medewerkershart. En blije medewerkers delen goed nieuws. Ze zijn namelijk je grootste ambassadors.
Als je dan ook nog eens voldoende licht schijnt op inclusie, diversiteit en jouw bijdrage aan de wereld - of toch minimaal aan je mensen – leg je de belangrijkste fundamenten voor modern werkgeverschap. En dat versterkt je positie als merk en werkgever. Pas maar op – je hebt straks extra HR-mensen nodig voor al die sollicitanten. Maar die staan dan ook voor je in de rij.
Wil je authentiek jezelf zijn als werkgever en daarmee de juiste mensen aantrekken? Wij helpen je op weg. Gelukkig zijn er geen 50 shades of employer branding. We gaan uit van de volgende 3:
Hoe praat je als merk met je mensen? En is dat in lijn met je merkpersoonlijkheid? We halen de interne communicatie door de wasstraat zodat jouw collega’s van al je communicatie enthousiast worden. Van contractvoorstel tot exitbrief. Ja, echt.
Wat er allemaal op de marcom-berg wordt bedacht, moet voor daverend succes wel worden verankerd bij je team. Dus: alle collega’s van alle afdelingen. We trekken samen met jou ten strijde zodat je merk ook op de werkvloer tot leven komt.
Wat er allemaal op de marcom-berg wordt bedacht, moet voor daverend succes wel worden verankerd bij je team. Dus: alle collega’s van alle afdelingen. We trekken samen met jou ten strijde zodat je merk ook op de werkvloer tot leven komt.
Wij geloven dat je als merk pas echt lekker bezig bent wanneer je mensen ‘m ook ‘voelen’. Bovendien zijn je purpose en persoonlijkheid dus dé manier om talent aan te trekken en vast te houden. Het geeft je merk een onderscheidend verhaal: een missie waar iedereen binnen het bedrijf aan kan bijdragen. Tegelijk schept het kaders voor een open, inclusieve bedrijfscultuur en maakt ruimte voor een (echt) divers bedrijf. Beter wordt ’t niet.
Bij Mr Koreander draaien we onze hand niet om voor een fijn traject waarbij we à la Cousteau de diepte in duiken. Van wie je bent naar je corporate brand en werkgeversmerk tot de doorvertaling naar je dagelijkse gang van zaken. Concreet en altijd creatief. Dus, gaan we aan de slag? Bel, mail, kom langs, of alle drie. Suda zit alvast te springen.