Inclusieve communicatie

Copywriting

Niet-inclusieve teksten en campagnes? Net zo not done als dt-fouten. Want woorden en beelden hebben impact. Vaak meer dan we denken.

Da’s iets met gender, toch?

Vink aan: Man of Vrouw. Zien we nog steeds vet vaak. Jammer, want daarmee sluit je een hoop mensen uit. Niet iedereen kan zich namelijk vinden binnen die hokjes. Iets met gender? Ja dus. Maar inclusief schrijven gaat verder dan rekening houden met genderidentiteit. Leeftijd, achtergrond, fysieke of mentale capaciteit: inclusief schrijven is niemand uitsluiten.

Niemand uitsluiten, hoe dan?

Nou, bijvoorbeeld door moeilijke woorden te schrappen. Of daar een alternatief voor te verzinnen. Is het B1? is een godsgeschenk voor copywriters. Daar vind je snel of een woord een beetje begrijpelijk is. Ook als je geen Belastingdienst spreekt.

Wat je nog meer kan doen? Jargon, technische prietpraat, afkortingen en inside jokes links laten liggen. Om maar wat te noemen. Want jij weet stiekem ook wel dat die toch beter tot hun recht komen in je WhatsApp-groep.

Durf niet te vragen

Meestal is het niet nodig om naar iemands geslacht te vragen. Maar wat als het dan toch moet, omdat het bijvoorbeeld over medicijnen gaat? Leg dat dan uit. Wel zo aardig. En inclusief.

Respect en vriendelijkheid, daar gaat inclusiviteit om. Een attente vraag: hoe wil je aangesproken worden? Betekent niet dat je er dan gelijk bent. Maar da’s oké. Star Wars is ook niet in één keer gemaakt. Ook wij leren nog iedere dag. En wat we weten delen we graag met je. Via een workshop, of inclusiviteits-scan van je content bijvoorbeeld. Dus op naar een samenleving die niemand uitsluit.

Kom in contact

Kan jouw communicatie inclusiever? Interesse in een workshop? Stuur ons een berichtje. Of bel Manon op 0613926434.
Hatsa! Je formulier zit in ons postvak. Je hoort zo snel mogelijk van ons.
Er gaat iets mis, je formulier is niet verzonden. Iedereen verdient een tweede kans. Probeer je ‘t nog een keer?