ChatGPT, mag ik een tekst met persoonlijkheid?

Tobias
27 juli 2023

Dat ChatGPT de wereld van copywriting ingrijpend verandert, hoeven we je niet uit te leggen. Maar hoe zit het met ons stokpaardje, communicatie met persoonlijkheid? Kunnen we ons Chat bijvoorbeeld leren om de Koreander brand voice in de kunstmatige vingers te krijgen? Trek je labjas maar aan; tijd voor een experiment.

Prompt #1:  persoonlijkheid voorleggen

Wij geloven dat een herkenbaar stemgeluid voortvloeit uit een duidelijke merkpersoonlijkheid. Maar wie zegt dat ChatGPT dat ook denkt en zo werkt? Goeie vraag. Dus stopten we onze merkpersoonlijkheid in een prompt en keken wat er gebeurde.

ChatGPT lijkt onze merkpersoonlijkheid goed te snappen. Hoewel ons napraten natuurlijk niet betekent dat het ook echt alles snapt. En dat blijkt dus ook. De schrijfsels zitten vol letterlijke stukken uit onze persoonlijkheid. ChatGPT vindt stijl en inhoud scheiden maar moeilijk. Door naar promptronde 2.

Prompt #2: brand voice waarden delen

Misschien moeten we het simpeler houden. Het gaat tenslotte om onze brand voice, dus we geven alleen die mee. Drie waarden en typen maar. Dat levert het volgende op:

ALL CAPS. Gedurfd ChatGPT, gedurfd. Op het eerste oog geen slechte tekst, alleen is het allemaal net een beetje té. Maarrr, het is een bruikbare draft die we zelf kunnen omschrijven naar een post die wel klinkt als Mr. Koreander. We vangen een glimp potentie op.

Prompt #3: voorbeeldtekst uit eigen koker

Op LinkedIn kwamen we de cheatsheet ‘Make Chat GPT Write Like You’ tegen. Daarin stond de volgende prompt: "Analyze the writing style and tone of [extract]. Create a description of the style and tone. Using this tone, rewrite [extract]." Goeie basis, toch? Met een stukje servicepagina proberen we zo een tekst from scratch te produceren.

Het origineel

Net als met de merkpersoonlijkheid-prompt herhaalt ChatGPT in de eerste reacties veel van wat we zelf zeiden. Als ook in de geschreven tekst. Maar dit keer leggen we ons hier niet bij neer. Nee, we vragen het op de AI af: stop met onze tekst papegaaien. Zo gezegd, zo ge-digi-daan. Ok, niet meer herhalen – dat snapt het. Maar qua stijl komt de tekst nog steeds niet in de buurt van wat we zoeken. "Laat ons hart veroveren met jouw unieke schrijftalent." Ehm, nope.

Prompt #4: ons laten interviewen door ChatGPT

Misschien weten we gewoon niet wat ChatGPT nodig heeft en zijn we bar slecht in prompten. Dat kan. Tijd om de rollen om te draaien. Vraag ons maar het hemd van het lijf. Praat Zomergasten met ons, C. Nou, dat hebben we geweten. We krijgen vragen over onze kernwaarden, missie, doelgroep – noem maar op. Klinkt veelbelovend. Maar wederom: lange tekst met veel herhaling. Niet veel beter dan onze eerdere prompts dus.

Vragen we echter om een kortere variant zonder te veel inhoudelijke info over ons merk, dan krijgen we al een iets betere tekst. Iets beter. Want een zin als "bij Mr. Koreander vinden we altijd een weg naar inspiratie" zouden we zelf niet uit onze zogeheten bek kunnen branden.

Prompt #5: een bekend persoon als uitgangspunt

Ok, laatste prompt-poging. Om onze brand voices echt tot leven te wekken, maken we vaak een moodboard. Daarin koppelen we de verschillende waarden aan bekende mensen. Bijvoorbeeld energiek als Freek Vonk, eigenzinnig als Janelle Monáe of bevlogen als Tim Hofman. Zullen we ChatGPT eens op die manier briefen? Doen we.

Weer veel van alles, maar het levert - samen met de brand voice waarden - tot nu toe wel de meest interessante, creatieve teksten op. De 404-pagina in de woorden van Georgina Verbaan (ja, daar associëren we ons mee) luidt als volgt: "Hopla, deze pagina heeft zich verstopt als een kameleon in een regenboog. Wees niet getreurd, blijf speuren en je zult je doel ontdekken, schatje!" 🦎 Leuk. En je bent zelf een schatje, Chat.

De eindscore

We geven ChatGPT een onvoldoende voor schrijven in onze brand voice. Vooral onderscheid maken tussen stijl en inhoud blijkt lastig. Met onze brand voice waarden komen we een eind, maar de teksten zijn al snel tenenkrommend. De meest creatieve resultaten krijgen we als we bekende mensen opnemen in ons prompt. En tja, dat is in feite wat communicatie met persoonlijkheid ook is. Klinken als een herkenbaar (en dus bekend) mens.

Interessant om verder te onderzoeken wat voor impact dit heeft op hoe wij brand voices maken. En wat niet is kan nog komen: de Nederlandse dataset waar ChatGPT mee werkt is natuurlijk ook relatief vrij klein. Wordt vervolgd dus…