Maak je merk toegankelijk: het belang van B1

Lisette
13 juli 2023

Onze mensen

Alleen is ook maar alleen. Dus werken wij met deze knappe koppen.

Jocelyn

Heeft het geheugen van een goudvis, behalve als het op Tolkien aankomt. Spaart obscure memes en rode lippenstiften. Haar hondje heet Frutsel.

Djoelia

Doorgaans meer cafeïne dan mens. Leeft iedere dag een pietsie minimalistischer. Houdt veel van tofu. En nog meer van Tofu de kat.

Marloes

Wereldverbeteraar in wording. Leest vaak vijf boeken tegelijkertijd. Houdt van ingewikkeldheden en paarse Skittles.

Eline

Bourgondiër, party-dier en rocycler. Niet per se in die volgorde. Omarmt al haar tegenstrijdigheden. Weet iedere warboel te ontwarren.

Tobias

Heeft een verzameldrang die maar moeilijk te beteugelen valt. Z’n aandacht gaat momenteel uit naar Belgische stripboeken en supermarktzegels.

Lisette

De enige schrijver die niet van lezen houdt. En daarom de seriewoordenaar uithangt om lezen leuk te maken voor iedereen.

Dave

Kleine man met grote dromen. Zo is-ie stiekem begonnen aan een eigen roman. Hij tapt speciaalbier en woordgrappen. En surft als er golven zijn.

Lucia

Gezelligheidsdier dat je graag uitdaagt voor een spelletje. Of een dansje. Kan niet zo goed tegen haar verlies. Nog minder tegen verkeerd gebruik van ‘hun’ en ‘mij’.

Manon

Schuwt het spotlicht niet, noch kritische vragen. Heeft groene vingers en grote voeten. Let op: licht ontvlambaar.

Rosanne

Verzamelt kookboeken en host graag etentjes. Tegenwoordig vaker in de vorm van Olvarit. Altijd op zoek naar kansen in de markt. Het liefst de Noordermarkt.

Rune

Met z’n luchtgitaar waant-ie zich Clapton. Gaf ooit een nepplant een maand lang water. Ontdekte dat-ie kon schrijven toen het gezin moest huilen om een sinterklaasgedicht.

Inclusiviteit. Iedereen en hun moeders hebben het erover. Je wilt wel - maar hoe? Te beginnen met toegankelijkheid, dus hoe makkelijk iedereen toegang heeft tot van alles en nog wat. Van tientjes tappen bij de Geldmaat tot het naadloos navigeren in Netflix: dat moet voor iedereen een makkie zijn toch? Daar denkt Europa hetzelfde over.

European Accessibility Act

Vanaf 2025 geldt de European Accessibility Act. De wat? De Europese Toegankelijkheidswet. Regels om digitale producten en diensten inclusiever te maken voor mensen met een beperking. Want die toegankelijkheid is in veel gevallen nog om te huilen. Mensen die slecht kunnen zien komen op ‘s lands websites niet verder dan de hoofdnavigatie.

Taal kan ook een hobbel zijn. Onbegrijpelijke termen, doolhoven van zinnen; je hoeft echt niet laaggeletterd te zijn om het spoor bijster te raken. Daarom is het B1-taalniveau uitgevonden. Da’s Nederlands dat iedereen begrijpt. Dus het verschil tussen ‘echter’ en ‘maar’. Tussen ‘verstrekken’ en ‘geven’. Tussen ‘adequaat geëxpliqueerd’ en ‘goed uitgelegd’. En door.

Het is altijd de moeite waard om je (digitale) product zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Zeker wanneer bovengenoemde iedereen en hun moeders een product moeten gaan gebruiken.

Het origineel

To B1 or not to B1

CoronaMelder en CoronaCheck bijvoorbeeld. Wij verzorgden alle UX copy voor deze twee apps. Daarbij schreven we alle copy op B1-taalniveau, vanzelfsprekend. De uitdaging zat ‘m in een technisch verhaal in de meest simpele taal vatten.

Maar ook Albert Heijn en ING hielpen we om toegankelijk te communiceren. Naast onze eigen ervaring is ishetb1.nl hierbij onze rots in de branding. Neem vooral zelf een kijkje.

Oja. Je wilt je app, website of waar je je centjes ook mee verdient natuurlijk helemaal in orde hebben tegen 2025. Dan is het slim om er nu alvast werk van te maken. Qua UX én taalgebruik. Je weet ons te vinden.

De uitdaging zat ‘m in een technisch verhaal in de meest simpele taal vatten.