Een nieuwe stem voor Albert Heijn

Albert Heijn
Brand voice

‘s Lands grootste supermarktketen vroeg of we ze een nieuw stemgeluid konden geven. Maar natuurlijk, Appie. Een nieuwe merkidentiteit was al in de maak; eentje die zowel offline of online goed werkt. En bij zo’n nieuwe look hoorde natuurlijk een ditto brand voice – een stem die altijd herkenbaar Albert Heijn is.

AH brand voice flipper

Ready, set, brand voice

Albert Heijn had een stem nodig die het niet alleen lekker doet in oneliners voor reclames en campagnes, maar die mensen ook helpt om snel en makkelijk online boodschappen te bestellen. Persoonlijk, toegankelijk, luchtig: dat is de nieuwe brand voice in een notendop. Enthousiasme klinkt hierin altijd door. Af en toe een (woord)grap? Kan gewoon. Zo praat AH op een manier die iedereen begrijpt. Snap je.

Papieren klapper voor digitaal schrijfwerk

We werkten de brand voice uit voor digitale banners voor bonusaanbiedingen tot bevestingsmails. En we schreven een heleboel tips, tricks en checklists voor het schrijven in de nieuwe brand voice. Dit bundelden we in een bureauklapper, zodat iedereen die schrijft voor AH altijd een naslagwerk naast het toetsenbord heeft staan. Handig.


AH brand voice flipper

Lekker workshoppen

Om te zorgen dat iedereen die ‘m moet gebruiken de nieuwe brand voice in de vingers heeft, gaven we een reeks workshops. Hier legden we uit hoe de brand voice werkt en hoe je ’m zelf toepast. De beste manier om iets te leren is om het gewoon te doen, als je het ons vraagt. Daarom werd er volop geoefend met schrijven.

Van copywriters naar Copy Kings & Queens

Bij AH lopen nogal wat schrijvers en contentmakers verspreid over meerdere afdelingen rond. Een behoorlijke uitdaging qua coördinatie. Daarom leidden we een paar brand voice ambassadeurs op: de zogeheten Copy Kings en Queens. Zij beheersen de brand voice tot in de puntjes, controleren of hij overal wordt gebruikt en coachen andere AH schrijvers. Hashtag trots, hoor.

Mr. Koreander

Tobias van Geijn
Djoelia van der Velden