Waarom goede UX writing onmisbaar is

Zo schrijf je teksten waar je gebruiker echt iets mee kan.

Vertel mij meer

Dít zijn ze dan: de winnaars van de UX Writing Awards

Na lang wachten is het eindelijk zover: de winnaars van de UX Writing Awards zijn bekend.

De UX Writing Awards 2021: review edition

Waarom verdient een merk nu echt een UX Writing Award? Daar kijken we dit jaar zelf naar in onze speciale review-editie.

8 vragen aan de UX writer van CoronaMelder

Hoe maak je een app die heel Nederland moet kunnen gebruiken? Tobias blikt terug op een bijzonder project.

Communicatiebureau doet ode aan gore woord

We houden van alle woorden, mooi en lelijk. En we doen er alles mee. Daarom bij deze onze top 5 gore woorden.

Copywriting in Figma

Waarom Figma fantastisch is voor copywriters

Werken in de design tool Figma maakt het leven van een copywriter een stuk makkelijker.

Wat games je leren over UX writing

Leg je controller neer en breng je microcopy naar het volgende level.

Lekker blijven communiceren tijdens coronacrisis

Een rondje communicatie in tijden van corona

Iedereen zoekt naar de juiste woorden. Met wisselend succes.

Een brand voice in de taal van je doelgroep? Zo doe je dat

Zó zorg je dat de stem van je merk matcht met de taal van je doelgroep.

Brand in translation: de waarde van waarden

Nooit meer een gortdroge, merkloze vertaling.

De UX Writing Awards 2019

Onze eigen awardshow werd een groot succes. Voor ons én voor de winnaars.

Kracht van drie

De kracht van drie

Theory Thursday's deel drie. Deze keer hebben we het over de kracht van drie.

Awww yeah, 5x UX writing die een award verdient

Awwwards beloont sinds kort ook uitstekende UX writing. Dit is onze top 5.

Hoe een merkpersoonlijkheid je UX writing laat shinen

Met een stralende merkpersoonlijkheid win je de harten van je doelgroep.

Vijf slimme trucs om je UX writing verhalend te maken

Er was eens een gebruiker...

Even kletsen met Yuval Keshtcher

Een interview met de co-host van onze UX writing meetup.

Bot Talk #2 - a.s.r.

Adformatie: Bot Talk #2

Een goed gesprek met de chatbot van a.s.r.

Heeft jouw merk al een pracht van een punch line?

'Want met humor ken je scoren!' - Johan Cruijff na de gewonnen Europacup 1-finale.

Praat emoji met me

Hoe hartjes, bloempjes en verlegen aapjes je merk kunnen versterken.

Adformatie: Bot Talk #1

Bots zijn hot, hip en happening.

Geef je merk een oerkarakter

Zo benut je de kracht van het archetype voor jouw merk.

Een conversatie over het Conversational Commerce Event

Lekker meta: een conversatie over conversational.

Waarom confirmshaming zo 2017 is

Ga als merk voor een gelijkwaardige relatie met je gebruikers.

Gamification met Pokémon GO 2.0

Wat nu met Pokémon GO?

Gamification. Of hoe je écht wijs kan worden van digitale monsters vangen.

Laat je steenkolenengels shinen

Laat je steenkolenengels shinen

Steenkolenengels? Krik je Engelse kopij op in 10 minuten.

conversational interface design chatbots voice assistent UX

Waar je op moet letten bij een conversational interface

Een conversational interface, handig als je met een chatbot of een voice assistent aan de slag gaat.

content first

Waarom een UX writer vanaf dag één betrokken moet zijn

Content first: 5 vragen aan ervaren UX writer Don Seidenberg.

kracht-herhaling-header

Tobi & Teo’s Theory Thursdays, Part Two

In de tweede aflevering van onze serie: de kracht van herhaling.

UX writing checklist

De begrijpelijke UX writing checklist

Volg deze UX writing checklist. Zo worden je teksten nooit meer verkeerd geïnterpreteerd.

Tobi & Teo’s Theory Thursdays, Part One

In de eerste aflevering van onze nieuwe serie: het Elaboration Likelihood Model (ELM).

ux writer DJOELIA Siri

De optelsom van een gebroken pols en Siri

Een blog schrijven met alleen je stem? Het kan.

agile.

Daarom doe ik aan Agile Content Marketing

All about Agile. Over het succes van deze nieuwe aanpak in online marketing.

Wie ben ik? De zinderende zoektocht naar je stem

De stem van je merk? Alleen zo kom je tot een rake brand voice.

Vertrouw ik u?

Wie vertrouw je nu écht? Hoe een klein woordje een groot verschil maakt.

Uitdaging: speel een potje bullshitbingo met ons

Voor iedereen die zich schuldig maakt aan dit taalgebruik.

Om er maar eens een krachtterm ingooien. Bullshit. Losjes vertaald als stierenpoep, waarmee we eigenlijk de feces van het dier geen recht doen. Want daar zit tenminste nog wat in: het is vruchtbaar materiaal – mits goed hergebruikt.

Hoe anders met de stierenpoep die het vocabulaire van het bedrijfsleven doordrenkt. Bijna elk bedrijf maakt zich er schuldig aan. De sporttermen (een uitdaging tackelen, jugh). De anglicismen (deliverables, brrr). Het enige waarvoor die een vruchtbare bodem vormen zijn vraagtekens en onder-ons-gesprokentjes. Die tieren er welig op.

Conceptualizing outside-the-box

Ik stel me voor dat het zo gaat. Iemand komt er tijdens een vergadering niet helemaal uit en verzint een halfgaar alternatief voor zijn punt. En denkt: hé wat fijn, dit is zo betekenisloos, hier kan niemand mij op vastpinnen. Zijn collega’s knikken instemmend. De term komt in de notulen terecht en voilà: weer een nieuwe bullshitterm. Of ze gebruiken deze tool.

Je kunt er een hilarisch potje bullshitbingo mee spelen. ‘Stakeholdermanagement.’ ‘Bingo!’ Hartstikke leuk.

alt
High-risk low-yield

Maar toen ik dit Paasweekend ‘Dit kan niet waar zijn’, het nieuwe boek van Joris Luyendijk uitlas, was ik allesbehalve in de stemming voor bingo. Ik wilde iets slopen. Het liefst een bedrijfsterm.

Want als iets het gevaar van onduidelijke, onnodig ingewikkelde terminologie zichtbaar maakt, dan is het wel de financiële gekte die Luyendijk beschrijft. Doodeng hoe met begrippen als ‘financiële derivaten’ globally de worst case scenario’s van potential vortals de reality in werden gebenchmarkt. En zelfs de kenners niet meer begrepen waar het over ging.

Het is niks nieuws. Maar het blijft ellendig. En ik wil dat het anders wordt.

alt
Non-client-focused content

Mocht het nog niet tussen de regels zijn doorgesijpeld: ik kan me er echt druk om maken. En ik vind het ook deels de verantwoordelijkheid van tekstschrijvers om de wereld te behoeden, of zelfs te verlossen van de wildgroei aan woordelijke bedrijfsonzin.

Zeker als een bedrijf met de beste bedoelingen zijn verhaal en intenties wil delen. En dan op de vraag: ‘wat drijft je?’ niet verder komt dan ‘engagen met de klant’ of ‘de markt enabelen’. Dan moeten we streng zijn. Blokken die bullshit.

Dus kom maar op met die presentaties, beleidsstukken en visiedocumenten, dan spelen we er een potje bingo mee. Wat je kunt winnen? Klare taal.

img

Zin in een potje? Bel of mail Manon.