Het is nogal een containerbegrip natuurlijk, eerlijk is eerlijk. Maar eigenlijk is het heel simpel: een contentformat is een rubriek die je herhaaldelijk inzet, steeds met andere inhoud. De verpakking van je content. Het geeft jou houvast en je contentkalender stuctuur. En niet geheel onbelangrijk: het is een van de belangrijkste manieren om je merkpersoonlijkheid tot leven te wekken.
Een format begint met een duidelijke boodschap, maar de verpakking is net zo bepalend. Hoogover kun je werken met tekst, (bewegend) beeld en geluid. Denk aan een educatieve FAQ-videoreeks, een wekelijks raadsel in je Instagram Stories of een fijne gecureerde nieuwsbrief met niche tips binnen jouw merkdomein. De mogelijkheden en combinaties zijn eindeloos. Hetzelfde geldt voor de kanalen waar je ze verspreidt. Van website en socials tot e-mail en offline media. De keuze is reuze.
Een goed format zit op het snijvlak van je persoonlijkheid, je boodschap en wat je doelgroep nodig heeft. Verder moet het natuurlijk goed passen bij het kanaal waarop je ze de wereld in slingert. En last but not least: je wilt origineel zijn. Je onderscheiden van de meute. Je persoonlijkheid helpt daar goed bij. Die geeft richting aan je stijl en invalshoek. Onweerstaanbare content gegarandeerd.