Merkpositionering

Strategie

Rapper Bizzey zei het al: zet het in positie. Maar waar hij het had over dansmoves, hebben wij het over je merk. Want ook een merk moet je in positie zetten. Alleen dan kan het echte merkwerk beginnen.

Positioneren, say what?

Wat is een positionering? Nou, da’s het fundament waarop je all things merk bouwt. Dus ook als je een communicatiestrategie op touw zet, of nieuwe content gaat ontwikkelen. Het begint allemaal met het fundament: je merkpositionering. 

En positioneren? Kun je leren. Eigenlijk draait het allemaal om zelfkennis. Weten wie je bent, en waar je voor staat. Als mens, maar ook als merk. Zo claim je een positie, of beter gezegd een domein, in de markt. En in de koppies van je doelgroep en de harten van je medewerkers. 

Want ook employer branding draait om positionering. Wat voor merk ben je en wíl je zijn voor je medewerkers? Dat heeft te maken met wat voor mensen je wilt aantrekken. En nog belangrijker: hoe je ze vasthoudt. Ook dat begint allemaal bij een strakke positionering.

Een heldere merkpositionering...

…zorgt ervoor dat de juiste mensen je leuk vinden. Daarmee onderscheid je je als merk van alle andere spelers in de markt. En vind je de verbinding met je gewenste doelgroep. Daarmee creëer je geen klanten, maar fans. En fans? Die blijven hangen.

Een complete positionering begint breed. Wat drijft je? Wat speelt er bij klanten? In de markt? In de wereld? We brengen jouw overtuigingen samen met de zeitgeist en cultuur.

Daarna(ast) is positioneren ook keuzes durven maken. Hoe scherper je positioneert, hoe makkelijker je raak schiet bij de doelgroep die je voor ogen hebt. Uiteindelijk landen we op de sweet spot. Met een vlijmscherpe positionering onder de arm.

Merkpersoonlijkheid op z'n Korries

Zijn we dan klaar? Nuh-uh. We vertalen je positionering door naar je unieke merkpersoonlijkheid. Bijvoorbeeld aan de hand van een archetype: oerkarakters waar ook personages in boeken, films en series vaak op gebaseerd worden. Het maakt je merk herkenbaar. En het mooie is, je hoeft 't niet zelf te verzinnen: het zit al in het DNA van je bedrijf.

Geef me meer merkpersoonlijkheid!

Zeg 't met een tone of voice

Positionering helpt je bepalen wat je moet zeggen. Maar, c’est le ton qui fait la musique. Oftewel: hoe je ‘t zegt, scheelt ook een boel.

Dat doe je met een tone of voice. De unieke stem van je merk, gebaseerd op je merkpersoonlijkheid. Denk maar eens aan Coolblue en Dela. ‘n Heel ander stemgeluid toch? Precies. En in beide gevallen eentje die perfect past bij hun merkpersoonlijkheid. Daarmee weten ze precies de juiste snaar te raken bij hun doelgroep.

Meer leren over tone of voice?

Positioneren is key, dus

De moraal van dit hele verhaal? Zet je merk in ‘n goeie positie. Want met een scherpe positionering staat je merk als een huis. En met een rake merkpersoonlijkheid én tone of voice, praat je merk als een mens. Zo heb je de hele toolkit te pakken om de wereld te laten zien wie jij bent. En de juiste klanten aan te trekken en vast te houden.

Hulp nodig bij je merkpositionering? Mail ons!

Trek aan onze bel

En bel Manon op 0613926434. Of stuur ons een berichtje. Maar net wat je zelf het prettigst vindt.
Hatsa! Je formulier zit in ons postvak. Je hoort zo snel mogelijk van ons.
Er gaat iets mis, je formulier is niet verzonden. Iedereen verdient een tweede kans. Probeer je ‘t nog een keer?